نتایج سطح تطبیق پلان عمل سفارشات کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشر، ارایه گردید

18/7/1395

اداره حمایت حقوق بشر وزارت عدلیه ج.ا.ا، برنامه‌ی را به منظور ارایه نتایج سطح تطبیق پلان عمل سفارشات، در هتل کابل استار شهر کابل، برگزار نمود.

در این نشست سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه می‌گوید: یک و نیم سال پیش با توجه و جدیت اداره حمایت حقوق بشر وزارت عدلیه، پلان عمل تطبیق سفارشات تنظیم و به کمیته انسجام و هماهنگی حقوق بشر مطرح شد، پس از تأیید این کمیته، به همۀ اداره ها به گونۀ رسمی فرستاده شد. وی اضافه می‌کند: اداره حمایت حقوق بشر در این اواخر یک سروی جمع آوری معلومات از تطبیق سفارشات را انجام داده که متأسفانه هنوز هم میزان تطبیق این سفارشات بسیار پایین است و این یک زنگ خطر است برای دولت افغانستان و ادارات دولتی. 

معین اداری وزارت عدلیه، این نشست را یک فرصت خوب برای ادارات مختلف دولتی که در این راستا کار می کنند، دانسته و می‌گوید: مشکلات و چالش‌هایی را که  فراروی تطبیق این سفارشات وجود دارد، مطرح نمایید. نظریات، پیشنهادات و انتقادات همکاران ملی و بین المللی ما را کمک می‌کند تا در آینده این سفارشات را به گونۀ درست و بنیادی بکار ببریم.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان تا اکنون به هفت کنوانسیون بین المللی حقوق بشر و دو پروتوکول اختیاری کنوانسیون حقوق طفل الحاق نموده است.

بر مبنای مکلفیت‌های بین المللی در زمینۀ حقوق بشر، دولت افغانستان مکلف است تا کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشر را که به آنها الحاق نموده است در عمل تطبیق و از چگونگی تطبیق آن به نهاد‌های ناظر سازمان ملل متحد گزارش بدهد.

دولت افغانستان در طی یک دهه اخیر در نتیجۀ مرور و ارزیابی گزارش‌های ارسالی خویش به نهاد‌های ناظر سازمان ملل در حدود 401 سفارش دریافت نموده است. اداره حمایت حقوق بشر وزارت عدلیه، همه سفارشات را در چارچوب پلان عمل سفارشات تنظیم نموده و تا اکنون دو  بار از چگونگی تطبیق آن نظارت به عمل آورده است. این اداره گزارش‌های دریافتی از ادارات را تحلیل و در چارچوب گزارش تحلیلی آماده نموده که در نتیجه 21% این سفارشات تطبیق گردیده، 49% در حال تطبیق و 29% آن تا اکنون تطبیق نگردیده است.

در این نشست معینان و نمایندگان وزارت خانه ها و ادارات مختلف ملی و بین المللی ذیربط اشتراک نموده بودند.