تدویر جلسه بورد پروژه عدالت و حقوق بشر در افغانستان ( JHRA )

جلسه بورد پروژه عدالت و حقوق بشر در افغانستان ( JHRA ) روز دوشنبه مورخ 14/1/1391 در تالار کنفرانس های وزارت عدلیه دایر گردید.
درین جلسه که به منظور ارائه گزارش سالانه به بورد پروژه عدالت و حقوق بشر در افغانستان دایر گردیده بود، څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه، الوارو رودریگز رئیس جدید UNDP، قانونپوه داکتر محمد قاسم هاشمزی مشاور ارشد وزارت عدلیه، عبدالوکیل امینی معاون لوی څارنوالی، محمد عثمان ژوبل رئیس تدقیق و مطالعات ستره محکمه، خانم پیا لینجل معاون رئیس SDC ، ماریزو دی کلیستو رئیس همکاری های انکشافی ایتالیا، نمایندگان سفارت های ( دنمارک، کانادا، ناروی، جرمنی، اتحادیه اروپا ) و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی اشتراک نموده بودند.
ابتدا وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان تشریف آوری اشتراک کنندگان مجلس را خوش آمدید و خیر مقدم گفته فرمودند: بسیار جای خوشی است که آقای الوارو رودریگز رئیس جدید UNDP را نیز درین مجلس با خود داریم و امیدوارم با عظم متین و پشت کاریکه دارند دوره ماموریت شان را در افغانستان به خیر و عافیت به پایان برسانند.
وی در قسمت از سخنان شان فرمودند: کمک های جامعه جهانی واقعاً برای افغانستان یک امر ضروری و حیاتی بود، افغانستان بدون همکاری های جامعه جهانی نمی توانیست سرپای خود بایستد، مگر با آنهم این همکاری ها عاری از کاستی ها نبود، یکی از کاستی ها این بود که نقش افغانها کمتر در نظر گرفته شده بود و همین عامل بود که ظرفیت خود افغانها به اندازه که مطلوب بود بالا نرفت و تا حالی هم به آن اندازه نرسیده که خودکفا باشند و حال که جامعه جهانی میخواهند صلاحیت ها را به افغانها بسپارند و آهسته آهسته از بعضی ساحات خارج میشوند، افغانها اطمینان کامل را بالای پرسونل افغانی که مسوولیت ها را به عهده میگیرند ندارد، در حالیکه ده سال گذشته فرصت کافی بود که اگر واقعاً به این نقطه توجه صورت میگرفت، امروز این کمبود ظرفیت وجود نمی داشت. امیدوارم که رئیس جدید UNDP به این نقطه توجه نموده و در قسمت بلند بردن سطح دانش، کارآیی و کسب مهارت های پرسونل افغانی مساعدت و همکاری نمایند.
بعداً آقای الوارو رودریگز رئیس جدید UNDP در باره برنامه های انکشافی ملل متحد صحبت نموده و وعده همکاری های بیشتر را با وزارت عدلیه نمود.
در اخیر گزارش سالانه بورد پروژه عدالت و حقوق بشر در افغانستان ( JHRA )، توسط اعضای این تیم برای اشتراک کنندگان درین مجلس ارائه گردیده و بعداً روی پلان استراتیژیک پروژه بعد از ماه جولای سال 2012، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.