طرح پلان عمل تطبیق سفارشات کمیته های ناظر حقوق بشر ملل متحد

افغانستان به هفت سند عمدۀ بین المللی حقوق بشر پیوسته است. پیوستن به اسناد بین المللی دولت های عضو را مکلف میسازد تا از پیشرفت و تطبیق آن به کمیته های مربوطه ملل متحد گزارش ارایه نمایند. افغانستان نیز گزارشات تطبیق اسناد الحاق شده را به کمیته های ناظر ارایه داشته که در نتیجه، یکتعداد سفارشات به آدرس افغانستان مواصلت ورزیده است.

یکی از مسنولیت های اداره حمایت از حقوق بشر پیگیری سفارشات کمیته های ناظر ملل متحد میباشد که به آدرس افغانستان مواصلت ورزیده است. درین راستا اداره حمایت از حقوق بشر پلان عمل را که حاوی سفارشات کمیته های حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق طفل، و مرور دوره یی جهانی میباشد تهیه نموده است. درین پلان عمل سفارشات مربوط به ادارات مختلف افغانستان به شکل موضوعی کتگوری بندی گردیده است. پلان عمل یاد شده به منظور نظر خواهی با ادارات مختلف شریک ساخته شد. به تاریخ 28/03/2012 مطابق به 9 حمل سال 1391 نماینده های با صلاحیت ادارت ذیربط به منظور توافق روی طرح پلان عمل و چگونگی تطبیق سفارشات متذکره طی یک جلسه در تالار کنفرانسهای اداره حمایت از حقوق بشر گرد هم جمع شدند.

محفل توسط محترم محمد قاسم هاشمزی مشارو ارشد مقام وزارت عدلیه افتتاح گردید. ایشان در سخنان خویش به اهمیت کنوانسیون ها و نقش اداره حمایت از حقوق بشر اشاره نموده و از ادارت مختلف دولتی  تقاضا نمود تا در قسمت تطبیق سفارشات همکاری نموده و گزارش پیشرفت آنرا به اداره حمایت از حقوق بشر ارایه نمایند.

سپس محترم حسن علی فیض مسئول اداره حمایت از حقوق بشر در مورد اداره حمایت از حقوق بشر و پلان عمل سفارشات میکانیزم های نظارتی ملل متحد وضاحت بیشتر ارایه نمودند.

پس از ارایه پریزنتیش، در مورد پلان عمل یاد شده بحث و گفتگو صورت گرفت که در نتیجه سایر اشتراک کننده ها از ابتکار اداره حمایت از حقوق بشر قدر دانی نموده و روی طرح پلان عمل توافق نمودند و تصمیم بر این شد که اداره حمایت از حقوق بشر با سایر نهاد ها به منظور وضاحت بیشتر از نزدیک کار نماید تا یک پلان عمل جامع و فرا گیر تهیه گردیده و تطبیق عملی آن آغاز گردد.