ملاقات رئیس جدید UNDP با وزیر عدلیه

آقای الوارو رودرگیف رئیس جدید UNDP و هیئت همراه شان روز شنبه مورخ 5/1/1391 با څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمودند.

ابتدا آقای الوارو سال نو را به وزیر عدلیه تبریک گفته و ازینکه اولین جلسه شانرا با مقامات دولتی افغانستان از وزارت عدلیه آغاز نموده است ابراز خرسندی نمود.

رئیس جدید UNDP سال نو را یک موقع بسیار خوب برای شروع کار و تجدید پیمان های قبلی دانسته و ابراز امیدواری نمود که با ازدیاد قوای بشری کار ها به سرعت بیشتر پیش برده شود و از وزیر عدلیه خواستند که اگر امکان داشته باشد در هر ماه یا شش هفته یکبار جلسه ای داشته باشند تا کار ها به صورت درست و نورمال و با هماهنگی بیشتر انجام شود.

بعداً څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه ضمن اظهار خرسندی از ملاقات با ایشان ابراز امیدواری نمود که در سال جدید با یک دید نو و رفع نواقص گذشته کار ها را با جدیت آغاز نمایند.  

وی همچنان راجع به پروژه جدید وزارت عدلیه صحبت نموده فرمودند: قسمتی از پروژه که مربوط به حقوق بشر میشود مورد تایید و قبول دونر ها قرار گرفته و از آن حمایت میکنند، امیدوارم دو بخش دیگر که ارتباط نزدیک باهم دارند، عبارت از مساعدت های حقوقی و آگاهی حقوقی میباشند مورد تایید دونر ها قرار بگیرد.

وزیر عدلیه در پاسخ به سوالی راجع به صلاحیت های مرکز و ولایات و حقوق زنان در وزارت خانه ها فرمودند: کار روی قانون ارگان های محلی جریان دارد و درآن صلاحیت های برای ولایات در نظر گرفته شده است، پروژه های بزرگ اقتصادی که به پارلمان ارتباط میگیرد باید از مرکز و به همکاری ولایات عملی شوند و صلاحیت پروژه های کوچک به خود ولایات داده شود.

وی همچنان از مشکلات در استخدام مامورین بالا رتبه در ولایات نیز یاد آوری نموده فرمودند: مامورین پایین رتبه از طریق ولایات استخدام میشوند اما مامورین بالارتبه از طریق مرکز استخدام میشوند که باعث ایجاد مشکلات در امر استخدام میگردد. مامورینکه از یک ولایت به ولایت دیگر استخدام میشودند تقاضای امتیاز بیشتر را مینمایند و در بسیاری از موارد مامورین حاضر نمیشوند از یک ولایت به ولایت دیگر بروند که امیدواریم با تصویب قانون ارگانهای محلی و دادن صلاحیت های بیشتر به ولایات این مشکل رفع شود و همچنان رول نظارتی شورای های ولایتی نیز باید تقویت شود.

وی همچنان در مورد حقوق زنان در وزارت خانه فرمودند: چون جامعه ما یک جامعه سنتی و تابع احکام اسلامی است و در جوامع اسلامی تمام قوانین به اساس احکام اسلامی ساخته میشود بناءً باید حرکات و فعالیت های را که انجام میدهیم باید به صورت تدریجی صورت بگیرد و هرگونه حرکت نا سنجیده و تغییر یکبارگی با عث عکس العمل منفی میشود. 

ناگفته نماند که آقای الوارو قبلا در کشور های سومالیا و پاکستان نیز به حیث رئیس UNDP ایفای وظیفه نموده است و فعلاً به حیث رئیس UNDP در افغانستان میباشد.