کنفرانس آمران مراکز اصلاح وتربیت اطفال برگزار شد

سه شنبه 30/6/1395

این کنفرانس از سوی نهاد سی.اس.اس.پی در هتل صافی لاندمارک برگزار شده بود. در این نشست، جلالتماب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا، سرپرست ریاست عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال، آمران مراکز اصلاح و تربیت اطفال در ولایات و نماینده گان نهادهای همکار، اشتراک داشتند.

در آغاز این نشست، وزیر عدلیه از هفته شهید بزرگداشت به عمل آورده و به روح شهیدان افغانستان اتحاف دعا نمود.

وزیر عدلیه، روی مسؤولیت‌های آمران مراکز اصلاح و تربیت اطفال تأکید نموده می‌گوید: به عهده شما بار امانت بزرگی گذاشته شده است و شما حامل این مسؤولیت بزرگ در حساس ترین مقطع می‌باشید. نوجوانان از شما انتظار دارند، مربیان و آموزگاران ورزیده باشید. از این کودکان تخلفاتی سرزده و قانون آنان را نزد شما در حجز به امانت گذاشته است. آنان در حساس‌ترین مرحله‌ی از عمر قرار دارند؛ مرحلۀ رشد جسمی، روانی، تعلیمی و شکوفایی استعداد‌ها. تربیت و اصلاح این اطفال، مسؤولیت دینی ماست. شما که بزرگترین مسؤولیت را در حسن تعامل با آنها به عهده دارید، بدانید که آنان با رعایت کنوانسیون حقوق طفل که دولت جمهوری اسلامی افغانستان در برابر آن متعهد است، حقوقی بر ما دارند،. حقوق طفلی، بشری، سلامت روانی، آبرو و حیثیت آنان را باید احترام گذاشت.

وزیر عدلیه از آمران مراکز اصلاح و تربیت اطفال خواست تا بر بنیاد توافق نُه جانبه با وزارت‌ها، به همکاری وزارت معارف، زمینۀ تعلیم کودکان را در مراکز اصلاح و تربیت اطفال فراهم نموده و در صورت بیماری به تداوی آنان توجه جدی نمایند.

وی همچنان از آنان خواست تا در راستای حفظ الصحه شخصی کودکان، نظافت و بهداشت مراکز اصلاح و تربیت اطفال، غذای سالم، صحی و متناسب با نیازمندی‌های مرحله رشد، ارتباط با خانواده اطفال، توظیف استادان امین و با اخلاق در لیلیه ها، ایجاد زمینۀ ورزش و استفاده از نور آفتاب برای اطفال، توجه نمایند.

وزیر عدلیه همچنان از مؤسسات ملی و بین المللی که وزارت عدلیه را در این راستا همکاری نموده اند، ابراز سپاس و قدردانی نموده و از آنها می‌خواهد تا همکاری های‌شان را با این وزارت ادامه دهند.

آقای دکتر پتان معاون دفتر «سی.اس.اس.پی» از فعالیت‌ها و همکاری‌های این نهاد با وزارت عدلیه یادآوری نموده و وعده نمود که به همکاری های‌شان با این وزارت ادامه خواهند داد.

در ادامه، آقای امینی سرپرست ریاست عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال و رییس مرکز اصلاح و تربیت اطفال کابل، از مشکلات و چالش‌های موجود در مراکز اصلاح و تربیت اطفال یاد آوری نموده و وعده نمود که این مشکلات را با مقام‌های این وزارت در جریان گذاشته و در راستای حل آنها تلاش همه جانبه می‌کند.

در پایان، نماینده گان نهادهای «سی.آی.سی، سی.سو، اویک و تی.دی.ایچ» در بارۀ فعالیت‌ها و همکاری‌های اداره های‌شان با وزارت عدلیه معلومات داده و وعده سپردند که همکاری‌های شان را بیشتر می‌نمایند.