تدویر جلسه کمیسیون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان

جلسه کمیسیون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان به روز سه شنبه مورخ 25/11/1390 تحت ریاست څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه ج.ا.ا در تالار کنفرانس های وزارت عدلیه برگزار شد.

 درین جلسه قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی وزارت عدلیه و نمایندگان وزارت های امور داخله، خارجه، کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، معارف، اطلاعات و فرهنگ، ارشاد حج و اوقاف، صحت عامه، امور زنان، عودت مهاجرین، ریاست محترم عمومی امینت ملی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اداره لوی څارنوالی و نمایندگان سازمانهای اجتماعی شرکت نموده بودند.

درین جلسه نخست وزیر عدلیه پیرامون ارزش موضوع و کارکرد های وزارت عدلیه درین زمینه صحبت نموده فرمود: ما به اساس تعهدات و موافقات بین المللی مکلف هستیم که در راستای جلوگیری از اختطاف و قاچاق انسان کار نماییم. طوریکه دیده میشود افغانستان از جمله کشوری های است که بر علیه قاچاق انسان تلاش های موثری را انجام داده است مگر این تلاش ها باید گسترده تر گردد.

هدف اساسی مبارزه با این پدیده تامین مصئونیت افراد قاچاق شده میباشد و عاملین چنین جنایات باید مجازات شوند. وزیر عدلیه ضمن آنکه پلان کاری را که هدف آن تسریع روند مبارزه با قاچاق انسان است توضیح داد تاکید کرد که هر ارگان مربوط باید غرض تحقق این برنامه، پلان های دراز مدت و کوتاه مدت را تنظیم نماید.

وزیر عدلیه گفت که باید قاچاق انسان از اختطاف یک مسئله جدا پنداشته شود و کسانیکه قربانی قاچاق شده اند در خانه های امن نگهداری شوند و برای شان زمینه آموزش و حرفه مهیا گردد.

متعاقباً قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی وزارت عدلیه در مورد نتایج جلسه قبلی روشنی انداخته سپس روی مسوده طرزالعمل این کمیسیون مشترکاً بحث شد و در اخیر فیصله به عمل آمد تا مشترکین جلسه در خلال یک هفته نظریات نهایی خود را به وزارت عدلیه ارسال نمایند تا در جلسه بعدی لایحه مذکور توسط کمیسیون به تصویب برسد.