ملاقات وزیر عدلیه با مسوول پروگرام ان. آر. سی در افغانستان

جلالتمآب داکتر عبدالبصیر "انور" وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان، روز سه شنبه، 9/6/1395 با آقای نیکولاس لیفتویچ مسوول پروگرام ان. آر. سی در افغانستان و هیئت همراه شان، در دفتر کارش ملاقات نمود.

ابتدا آقای نیکولاس، خانم یسرا "مطیع" را به اساس تفاهمنامه ای که سال گذشته بین وزارت عدلیه و موسسه ان. آر. سی (NORWEGIAN REFUGEE COUNCIL) امضا شده بود، به حیث مشاور در امور جندر به وزارت عدلیه معرفی نمود.

وزیر عدلیه از همکاری های موسسه ان. آر. سی با وزارت عدلیه اظهار سپاس و قدردانی نموده و از آنها خواست تا وزارت عدلیه را در قسمت فراهم نمودن زمینه تحصیل داخل خدمت به سویه لیسانس و ماستر برای خانم های شاغل در وزارت عدلیه، همکاری نمایند. وی همچنان از آنها خواست تا یک تعداد کتاب های مورد ضرورت وزارت عدلیه را تهیه و در اختیار این وزارت قرار دهند.  

آقای نیکولاس گفت که یکی از فعالیت های ما کمک نمودن سیستم عدلی افغانستان با فراهم نمودن کتاب خانه های حقوقی می باشد. وی افزود که در جریان سال 2016، (22) کتاب خانه را در سمت شمال افغانستان با همکاری ریاست های عدلیه آن ولایات ایجاد نموده و (15) کتاب خانه دیگر را در غرب افغانستان زیر کار دارند که تا هنوز تکمیل نشده و پروسه خریداری کتاب ها ادامه دارد. وی وعده نمود که موضوع مذکور را با تمویل کنندگان همکار در میان گذاشته و تا جاییکه از توان موسسه ان. آر. سی برمی آید با وزارت عدلیه در زمینه همکاری خواهند نمود.

وزیر عدلیه از مکلفیت های وزارت عدلیه مطابق به ماده 31 قانون اساسی و مقرره مساعدت های حقوقی یاد آوری نموده فرمود که ماده 31 قانون اساسی دولت افغانستان و به خصوص وزارت عدلیه را مکلف ساخته که برای مظنونین و متهمین بی بضاعت در قضایای جرمی وکیل مدافع مجانی موظف نماید و همچنان مقرره مساعدت های حقوقی در رابطه به خانم ها و اطفال در قضایای مدنی نیز این مکلفیت را به عهده وزارت عدلیه گذاشته است. وی از موسسه ان. آر. سی در قسمت مساعدت حقوقی برای خانم ها خواهان همکاری شده و همچنان از آنها خواست تا در تکمیل نیازمندی های ریاست عدلیه بلخ نیز این وزارت را همکاری نمایند.

در اخیر آقای نیکولاس وعده نمود که خواسته های مطرح شده را در پلان های آینده شان در نظر گرفته و تا جاییکه در توان شان باشد با وزارت عدلیه همکاری خواهند نمود.