جلالتمآب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا با برند میسر اشمیت رییس حاکمیت قانون نهاد جی.آی.زید، دیدار و گفت‌و‌گو کرد

20/5/1395

آقای اشمیت در بارۀ هم‌کاری‌های این نهاد به وزیر عدلیه یاددهانی کرده و می‌گوید: چندی پیش، هشت نفر از کارمندان وزارت عدلیه به برنامۀ ماستری و یک نفر به برنامه لیسانس معرفی شده است. هم‌چنان، دوازده نفر دیگر به هم‌کاری این نهاد به عنوان کارآموز در مربوطات این وزارت فعالیت می‌نمایند.

آقای اشمیت اضافه می‌کند: هفت نفر از کارمندان ریاست تقنین به منظور آموزش زبان انگلیسی به پوهنتون امریکاییان در کابل، معرفی شده است و اما به سبب برخی مشکلات، اکنون این روند توقف داده شده است.

وی هم‌چنان می‌گوید: ماه یک بار، نشست هماهنگی میان وزارت عدلیه و وزارت امور زنان را برگزار می‌نماییم و هم‌چنان در سطح ولایت‌ها با ریاست‌های عدلیۀ (بدخشان، تخار، کندز، سمنگان، بغلان، بلخ، جوزجان و هرات) در بخش‌های آگاهی دهی حقوقی و سایر بخش‌ها، هم‌کاری داریم.

وی اضافه می‌کند که چندی پیش در ولسوالی خلم ولایت بلخ، برای مدیریت حقوق، یک تعمیر ساخته ایم و هم‌چنان، یک نفر همکار ما در گروه کاری کد جزا، کار می‌کند.

آقای اشمیت پس از توضیح هم‌کاری‌های شان، این خواست‌ها را مطرح نمود:

- در صورت امکان، موضوع مجازات اعدام در کد جزاء نیاید؛

- قضات اگر تخلف می‌کنند، مجازات شوند؛

- ماده های کد جزاء، روز به روز زیاد شده می‌رود، نظر من این است که برخی مواردی که بسیار جدی نباشد برای تصمیم به محکمه واگذار شود تا از حجم زیاد کد جزاء جلوگیری شود؛

و بر بنیاد پلان‌کاری سال 1395 ریاست تقنین، قانون مبارزه با فساد اداری، تسوید می‌شود؛ می‌خواهم بدانم که کارهایش به کجا رسیده است و در این بخش، ما چه کاری می‌توانیم؟

وزیرعدلیه کشور از هم‌کاری‌های نهاد جی. آی. زید سپاس‌گزاری نموده و به خواسته ‌های آقای اشمیت، پاسخ های قناعت بخشی را ارایه نمود.

هم‌چنان، وزیر عدلیه کشور، خواسته های این وزارت را این گونۀ مطرح نمود:

- امیدوارم تا در سال آینده، شمار کارمندانی که به برنامه های آموزشی؛ چون: لیسانس و ماستری، معرفی می‌شوند بیشتر گردند.

- امیدوارم با برنامۀ ستاژ تقنینی، هم‌کاری کنید؛ زیرا: برای انکشاف، اصلاح و پیشرفت قانون‌گزاری در نظام ج.ا.ا، کمک می‌کند.

- در مورد همکاری‌هایتان با ریاست‌های عدلیۀ ولایات‌، برایم گزارش دهید.

- در صورت امکان، یک حلقه چاه آب برای ریاست عدلیۀ سمنگان، حفر کنید؛ چون: ایشان در این راستا، به مشکل رو به رو استند.

- در صورت امکان، اگر در راستای اعمار تعمیر مدیریت‌های حقوق، هم‌کاری داشته باشید؛ از اقدام تان به شدت استقبال می‌کنیم.

وی هم‌چنان از نهاد جی. آی. زید خواست تا به منظور غنی سازی قانون مبارزه با فساد اداری، از یک مشاور توانای‌شان دعوت نمایند تا در راستای تطبیق مفاد کنوانسیون‌های بین المللی، سهم گرفته و تجربه های شان را، شریک نمایند.

آقای اشمیت در پیوند به خواست‌های وزیر عدلیه کشور، می‌گوید: با آن‌که برنامه های ما از زیربنا سازی به بلند بردن توانایی‌های کارمندان، تغییر کرده است اما با آن هم، اکنون، تعمیر ریاست عدلیۀ بلخ زیر کار است و در کنار آن، مسؤولیت ترمیم ریاست سارنوالی قندز را نیز به دوش گرفته ایم؛ همچنان یک کلینیک حقوقی برای پوهنتون قندز در پلان داریم و در شش ولسوالی قندز برای مدیریت‌های حقوق تعمیر اعمار نموده و ریاست عدلیه قندز را هم ترمیم کردیم.

در سال آینده، پلان داریم تا حداقل یک تعمیر برای مدیریت حقوق در یکی از ولسوالی‌های بدخشان، اعمار کنیم.

در پایان آقای اشمیت می‌گوید که کوشش می‌کنند تا سفارش‌های وزارت عدلیه را در نظر گرفته و به اندازۀ توان، رسیده گی نمایند.