جلالت‌مآب داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا با شریف الدین امام اوف، سفیر جمهوری تاجکستان در افغانستان، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

سفیر جمهوری تاجکستان به تقویه و گسترش روابط میان دو کشور تأکید نموده و می‌گوید: خرسند هستیم از این‌که در این سمت مهم، چون شما یک شخص ورزیده و خردمند، فعالیت می‌کند. شما می‌دانید که نظام‌های عدلی و قضایی ما در موارد حقوقی و جزایی تفاوت دارند؛ ولی در همه جا زمینۀ هم‌کاری موجود است.

در این نشست، در بارۀ ضرورت تنظیم حقوقی مناسبات اجتماعی و روند استرداد مجرمان و محبوسان میان دو کشور، گفت‌و‌گو صورت گرفت.

آقای سفیر می‌گوید: یادآوری می‌کنم که مهم است در افغانستان در مورد تنظیم حقوقی مناسبات اجتماعی؛ چون: شیر بها، طویانه، سرتخته، مراسم عروسی و مراسم حج، کار صورت بگیرد. با توجه به رسم و رواج‌ها، ما در این زمینه کار کردیم. در هفت سال تطبیق قانون مراسم، 3 ملیارد دالر صرفه جویی کردیم و 5 صد هزار گاو، از کشتن نجات پیدا کردند.

آقای سفیر در بارۀ ضرورت ایجاد این گونه قوانین، نظرهایی را شریک نمود.

آقای سفیر اضافه کرد که 80 سند هم‌کاری با افغانستان داریم.

وزیر عدلیه ج.ا.ا، با ابراز خوش آمدید، می‌گوید: در سفری که به دوشنبه- تاجکستان داشتم، با استقبال وزیر عدلیه جمهوری تاجکستان رو‌به‌رو شدم و این از زمره خاطره‌ های نیک من است.

در آن نشست، پیرامون مسایل ضروری، بحث و گفت‌و‌گو صورت گرفت و آن را با مسؤولان در میان گذاشتم.

وزیر عدلیه ج.ا.ا، می‌گوید: ما می‌دانیم که بسیاری از علمای ما، ریشۀ علم بخارا را دارند؛ البته پیش از این‌که نیم قارۀ هند و شاه ولی الله (رح) و مکتب‌اش به افغانستان نفوذ پیدا کند. بنابرآن، مشترکات بسیاری داریم.

وی اضافه می‌کند: بدون شک که وضعیت افغانستان با وضعیت تاجکستان تفاوت دارد؛ برخی از رسم‌ و رواج‌هایی که در افغانستان است، ریشۀ های عنعنوی دارند. مرحوم حبیب الله غالب، وزیر عدلیۀ پیشین، به منظور تنظیم حقوقی مناسبات اجتماعی، طرح جامعی را به طی مراحل فرستاده بود، اکنون تلاش می‌کنیم تا در احیای آن، کار صورت بگیرد.

در پایان، وزیر عدلیه در بارۀ استرداد مجرمان و محبوسان شهروندان تاجکی، می‌گوید: بر بنیاد توافق پیشین در بارۀ استرداد مجرمان، با مقامات مسئول مرتبط یادآوری کرده ام و در بارۀ استرداد محبوسان، با توجه به یک‌سری ملاحظات حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین المللی، رسیده‌گی می‌شود.