اولین جلسه کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان

اولین جلسه کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان روز یکشنبه مورخ 18/10/1390 ساعت 9:30 قبل از ظهر تحت ریاست څارنپوه  حبیب الله غالب وزیر عدلیه ج.ا.ا و به اشتراک نماینده گان وزارتخانه های (امور داخله، خارجه، کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، معارف، اطلاعات و فرهنگ، حج و اوقاف، صحت عامه، امور زنان، عودت مهاجرین ) و نماینده گان (  ریاست عمومی امنیت ملی، کمیسیون مستقل حقوق بشر و جامعه مدنی ) در تالار کنفرانس های وزارت عدلیه دایر گردید.

نخست وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در مورد ایجاد این کمیسیون و اهداف آن صحبت نموده فرمود: این کمیسیون به منظور بررسی عوامل و انگیزه های اختطاف و قاچاق انسان و جلوگیری از آن به ترکیب نمایندگان با صلاحیت ادارات دولتی تشکیل گردیده است.

موصوف افزود که آدم ربایی و قاچاق انسان از جمله پدیده های زشت و  جنایتی بزرگی می باشد که در افغانستان قربانیان زیادی گرفته است و در اکثر موارد اطفال و زنان توسط باند های جنایت کار اختطاف و ربوده میشوند و اعضای بدن آنها را تجارت میکنند و این کمیسیون به منظور مهار سازی و جلوگیری از همچون جرایم ایجاد گردیده است.

همچنان در این جلسه روی جلوگیری از ارتکاب جرایم اختطاف انسان و  حمایت از آنانیکه جرم علیه شان صورت گرفته به خصوص زنان و اطفال، تامین هماهنگی و همکاری متقابل بین المللی در امر مبارزه علیه اختطاف و  قاچاق انسان بحث صورت گرفت و همچنان لایحه طرزالعمل فعالیت های این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون نظریات شانرا مطرح نموده و چنین فیصله نمودند:

- جلسات کمیسیون باید در هر ماه یکبار دایر گردد و اختطاف تاجران هم در نظر گرفته شود.

- در لایحه، همکاری با سایر کشور ها هم در نظر گرفته شود و همچنان پلان تطبیقی برای اجرای وظایف ( یک گروپ تخنیکی ) هم پیشبینی شود.

- عرضه خدمات صحی درست تنظیم نشده است وبه خدمات ثانوی توجه صورت گیرد.

- باید وزارت مخابرات هم در کمیسیون شامل گردد زیرا اکثرا از طریق تیلفونهای مبایل با خانواده های اختطاف شده تماس گرفته میشود و اکثر اختطاف ها توسط تیلفونها پلانگذاری میشوند.

- موضوع آگاهی عامه از طریق وزارت معارف در نظر گرفته شود.

- اختطاف ابعاد بین المللی دارد که افغانستان باید درین راستا تعهدات خود را انجام دهد و بخاطر تکمیل این لایحه یک گروپ کاری ایجاد گردد ، برنامه عمل در زمینه ساخته شود ، دیتابیس عمومی ایجاد گردد تا جرایم مرتبا بررسی و پیگیری شوند و نتیجه و مجازات هم در آن ثبت و اعلام شود.

- بالای عوامل و اسباب مهاجرت ها و قاچاق انسان بصورت اختیاری باید فکر شود.

در اخیر فیصله شد که تمام اعضای جلسه لایحه را مطالعه و قبل از تدویر جلسه بعدی که یکماه بعد دایر میگردد نظریات و پیشنهادات خود را به وزارت عدلیه ارسال نمایند.