بیانیۀ افتتاحیۀ مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان

ورکشاپ چهار روزه بررسی طرح قانون اجراآت جزائی و قوانین مرتبط به آن که به ابتکار وزارت عدلیه روز یکشنبه مورخ 27/9/1390 در هوتل کابل سرینا تدویر یافته بود، در آن وزرای عدلیه، حج و اوقاف، رئیس اداره مبارزه علیه فساد اداری، رئیس کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی و نمایندگان لوی څارنوالی،ستره محکمه، بورد عدلی و حقوقی ریاست جمهوری، سفارت امریکا، UNDP,UNODC، وکلای پارلمان و جمع کثیری از اراکین بلند رتبه دولتی اشتراک نموده بودند و با سخنان مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افتتاح گردید که در قسمتی از سخنان خود به اشتراک کنندگان ورکشاپ چنین خطاب نمود:

چون معمول است که یکی از اراکین دولت یک مجلس بزرگ را افتتاح کند بناءً من به خود اجازه میدهم با در نظر داشت شاگردی خود در مقابل شما استادان چند کلمه به عرض برسانم.

وی افزود: انسان یک موجود اجتماعی است و در اجتماع زندگی میکند، هر موجودیکه در اجتماع زندگی کند مانند انسان ضرورت به نظم، قانون و قرار داد که یک ازامر اجتماعی است پیدا میشود که مطابق آن زندگی انسان ها تنظیم شود و اگرنه هر کس که در اجتماع زور بود و توانمند بود بالای مظلومین ظلم میکند و قانون جنگل در آن جا حکم فرما می شود.

قرار داد اجتماعی که در بین انسانها تمام امور زندگی انسانها را تنظیم می کند وحق حاکم و حق تابع را مشخص می سازد، رفاه، آرامش و مصئونیت انسان را تضمین می کند. در هر جامعه ای که قانونمندی نباشد، خواسته های فردی اشخاص ملوک و سیاستمداران بالای جامعه تطبیق شود به یقین که در آن جامعه فساد و بی بندوباری رخ میدهد.

وی همچنان فرمود: نظام ها و حکومت هاییکه فردی هستند خواسته های افراد حاکم است در جامعه و یا نظام هاییکه گروپی و گروهی هستند حتی خواسته های یک گروه سیاسی که تطبیقش بالای جامعه بسیار دشوار و سخت است عملی میگردد. ما و شما در جامعه خود ما در افغانستان این را به چشم سر دیدیم یک حزب و یک گروپی که در سر قدرت می باشد او خواسته حزبی خود را بدون در نظرداشت اعتقادات مردم بدون در نظر داشت سنن و رسم و رواج مردم و بدون در نظرداشت خواسته های مردم بالای یک جامعه تطبیق میکند به هیچ صورت آن قانون و آن خواسته امنیت، آرامش و رفاه را در جامعه بار نمی آورد.

انسان خلق شده به خاطر اینکه در جامعه مصدر خدمت شود و اخلاقیات اجتماعی انسان کنترول شود. انسان فطرتاً دارای اخلاق است اما اعتقادات، دین و اسلام که ما و شما مسلمان هستیم و جامعه ما جامعه اسلامی است اخلاقیات انسان را تکمیل می کند و در اساس نظام اسلام بعد از ایمان به خدا و تسلیم بودن به خدا پیاده کردن عدالت در جامعه است، انسان خودش باید تابع قانون باشد و اگر انسان تابع قانون نباشد و خود را مطیع در برابر قانون نداند به هیچ صورت نمی تواند که در یک جامعه عدالت را پیاده کند.

موصوف اضافه نمود: چیزیکه بسیار ضرورت است و اولویت دارد برای مردم افغانستان بازنگری در قوانین افغانستان است و به طور اخص و عمده در قوانین که به زندگی اجتماعی انسان بیشتر سروکار دارد، قوانین جزایی است که جداً در افغانستان قابل باز نگری است. گرچه ما درین نظام و درین شرایط در ارتباط به مبارزه با مفاسد اخلاقی نهاد ها و ادارات مختلف داریم، این نهاد ها و ادارات مختلف هرکدام از خودش برنامه و  پروگرام کاری دارند در حقیقت همه بر یک موضوع و همه در حقیقت به خاطر یک هدف حرکت می کنند که در جامعه سلامت به وجود بیاید در جامعه مصئونیت به وجود بیاید در جامعه امنیت به وجود بیاید مفاسد و ارذال اخلاقی از میان برداشته شود.

او در ادامه فرمود: جوامع بشری در پهلوی اینکه به افغانستان کمک می کنند می خواهند از لحاظ قوانین و پخش اشاعه و فرهنگ شان هم در افغانستان اثر داشته باشند، از طرف دیگر مردم افغانستان مسلمان هستند و اسلام یک دین مقید است، اسلام دین باز نیست دینی نیست که هر چه دل کس بخواهد همان طور انجام شود، اسلام اخلاقیات انسان را در یک قید تعریف میکند در یک محدوده تعریف میکند و انسان اگر از آن محدوده تجاوز کرد او ملامت است. برای انسان میگوید که بالایت نماز فرض است اگر انسان نماز نخواند گناهکار است برای انسان میگوید که به مال مردم تجاوز نکن به ناموس مردم تجاوز نکن اگر تجاوز کردی مجازات میشوی و به اصطلاح داخل شدن در یک جای ممنوعه است و حریم اسلام محارم است محارم چیز هاییکه در اسلام حرام است اسلام برای انسان گفته که درین چیز ها حرکت نکن زیرا اسلام یک دین مقید است و اخلاقیات انسان را کنترول میکند و همچنان ضرورت داریم به ترقی و پیشرفت و افغانستان کشوری است که سنت بسیار قدیمی دارد، دارای تاریخ، ارزش های دینی و فرهنگی، افتخارات جهادی که اگر به تمام این ارزشها، اصول شریعت، قوانین مدرن و میثاقهای بین المللی که افغانستان متعهد به رعایت آنها است توجه کنیم یک جامعه با ثبات و قانونمند خواهیم داشت

معاون اول ریاست جمهوری از اشتراک کننده گان این ورکشاپ خواست تا با در نظر داشت تعالیم دین مبین اسلام که پس از توحید بر اخلاقیات در زندگی بیشتر تاکید دارد، با دقت  و کار سنجیده گی به تعدیل قانون اجراآت جزائی در کشور بپردازند تا مشکلات که درین راستا وجود دارد، برطرف گردد.