جلالتمآب داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا با داکتر اسکناپر مشاور بین المللی نهاد مِل اسکناپر و آقای عبدالبصیر ملکزی معاون رییس پروژۀ عدالت در افغانستان، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

13/5/1395      

در این دیدار، دو طرف در بارۀ روند ارزیابی نهادی و بشری در اداره های حقوق این وزارت، بحث و گفت‌و‌گو کردند، روند ارزیابی به منظور بلند بردن توانایی های کارمندان (HICD) و ترتیب پلان عملی، انجام می‌شود.

آقای اسکناپر، این روند را توضیح داده و می‌گوید: هدف روند ارزیابی در اداره های حقوق، این‌ست که ضمن آموزش افراد، نهاد نیز ارزیابی گردد تا به یک راه حل کلی برسند.

وی هم‌چنان می‌گوید: از فواید ارزیابی اداره های حقوق، این‌ست که نهاد ارزیابی شونده، مواردی را که نیاز به انکشاف و پیشرفت دارد، شناخته و در راستای حل آن، تلاش می‌نماید. وی اضافه می‌کند: به منظور تطبیق این روند، یک رهنمود مشترک برای همه کشورهایی که نهاد (USAID) در آن‌جا فعالیت می‌کند، وجود دارد.

آقای اسکناپر هدف از دیدارش را، تهیه و ترتیب پلان کاری به منظور تطبیق این روند در وزارت عدلیه، ستره محکمه و انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، می‌گوید.  

وزیر عدلیه ج.ا.ا، ریاست حقوق را یک بخش مهم می‌داند و اما می‌گوید که ضرور است تا در عرصۀ مدرنیزه کردن، کارکردهای این ریاست، به ویژه در راستای بلند بردن توانایی‌های کارمندان، کار مؤثر و بنیادی صورت بگیرد. هم‌چنان از آنان خواست تا در برگزاری برنامه های آموزشی دراز مدت برای کارمندان این وزارت، گام‌های مؤثری بر دارند تا کارمندانی که مدرک بکلوریا دارند، بتوانند تا مقطع لیسانس و ماستری، تحصیل کنند.

به گفته مسؤولان این نهاد: سعی می‌کنند تا پس از ارزیابی سراسری، گزارشی از اداره های حقوق مرکز و ولایت‌های افغانستان تهیه کنند. در این گزارش، چالش‌هایی سر راه اداره های حقوقی را یاد داشت کرده و به منظور حل آن، در هم‌کاری با وزارت عدلیه، کار می‌کنند.

پروژۀ دسترسی به عدالت و انکشاف حقوق از سوی نهاد (USAID) تمویل می‌گردد. این پروژه، با ریاست حقوق وزارت عدلیه، ستره محکمه و انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، هم‌کاری دارد.

پروژۀ دسترسی به عدالت و انکشاف حقوق برای پنج سال است.