سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه ج.ا.ا با اِرِک بارتز متخصص امور خارجۀ پرژۀ عدالت در افغانستان- (USAID) دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار، دو سوی نشست، روی ارزیابی حقوق، ساختن سند استراتیژیک، نیاز سنجی آموزشی، مدیریت قضایا، عدالت غیر رسمی و «فایلنگ سیستم»، به بحث و گفت و گو نشستند.

معین اداری وزارت عدلیه، پیوست با این موارد، توضیحاتی را ارایه نموده و در مورد نیاز سنجی آموزشی و ساختن سند استراتیژیک موافقه صورت گرفت. هم‌چنان می‌گوید: در رابطه با مدیریت قضایا و «فایلنگ سیستم»، به گونۀ بنیادی و در مطابقت با روندهایی که در جریان است، کار صورت بگیرد.

اما در مورد عدالت غیر رسمی می‌گوید: با توجه به این‌که طرح قانون جرگه های اصلاحی در منازعات مدنی به کابینه فرستاده شده است و تا زمان تصویب و منظوری قانون متذکره ثبت فیصله های میانجیگری غیر رسمی در ادارات حقوق مشکل قانونی دارد.

معین اداری این وزارت، هم‌چنان یادآوری کرد که پیش از انجام و آغاز هر کاری، ضرورت است تا اساس همکاری میان وزارت عدلیه و پروژۀ عدالت، مشخص گردیده و تفاهم‌نامۀ به امضا برسد تا مسؤولیت‌های دو طرف، به گونۀ مشخص گفته شود.

وی اما در ادامه می‌گوید: امیدواریم که در راستای تعمیر و تجهیز اداره های حقوق مرکز و به ویژه ولایت‌ها، کار صورت بگیرد؛ هم‌چنان: در زمینۀ بلند بردن توانایی‌های آمریت آموزش‌ها و ارتقای ظرفیت این وزارت و فراهم سازی زمینه های آموزش حقوقی برای کارمندان اداره های حقوق ولایت‌ها، کارهای مؤثری انجام شود.

در این نشست، هم‌چنان، به منظور آگاهی دهی حقوقی مؤثر و در یک سطح گسترده، روی ضرورت ایجاد رادیو برای این وزارت، گفت و گو صورت گرفت؛ در نتیجه: ابراز امیدواری کردند تا بتوانند در این راستا، هم‌کاران شان را متوجه بسازند.

پروژۀ عدالت در افغانستان، برای 5 سال از سوی یک نهاد بین المللی با هزینۀ هنگفت نهاد (USAID) به پیش‌برده می‌شود.

.