تفاهمنامۀ دسترسی زنان به عدالت از طریق مساعدت های حقوقی و دادخواهی، میان وزارت عدلیه و مؤسسه حمایت از زنان- میدیکا افغانستان به امضا رسید.

این تفاهمنامه را سید محمد "هاشمی" معین اداری و سرپرست وزارت عدلیه ج.ا.ا و خانم حمیرا امیر "رسولی" رییس مؤسسه حمایت از زنان- میدیکا افغانستان، روز دوشنبه 3 جوزا 1395 در حضور داشت اسدالله "وحدت" رییس عمومی مساعدت های حقوقی به امضا رساندند.

معین اداری وزارت عدلیه بر همآهنگی بیشتر میان وزارت عدلیه و نهاد های مدنی همکار تاکید نموده و از رییس مؤسسۀ حمایت از زنان میدیکا افغانستان خواست که جهت همآهنگی بیشتر جلساتی را به صورت ماهوار دایر نمایند. وهمچنان از آنها خواست تا گزارش کارکرد هایشان را به شکل ربعوار به وزارت عدلیه ارسال نمایند تا با گزارش ریاست عمومی مساعدت های حقوقی وزارت عدلیه توحید شده و تفکیک شود که چه تعداد قضایا در بخش دولتی، چه تعداد در بخش پروژه ای و چه تعداد قضایا از طریق مؤسسات همکار که با وزارت عدلیه تفاهمنامه امضا نموده، بررسی و دفاع شده است.

خانم رسولی نیز بر همآهنگی بیشتر تاکید نموده و از وزارت عدلیه خواست تا یک فارمت استندرد گزارش دهی را که مورد قبول همه بوده و سهولت بیشتر را در گزارش دهی فراهم نماید،تهیه نمایند.

طبق این تفاهمنامه مؤسسه حمایت از زنان- میدیکا افغانستان منحیث ارگان همکار با ریاست عمومی مساعدت های حقوقی وزارت عدلیه، وظایف و صلاحیت های ذیل را به عهده دارد:

پیشبرد قضایای حقوقی ( فامیلی، جزایی و متضرر ) زنان و دختران بی بضاعت توسط وکلای مدافع میدیکا افغانستان بطور رایگان و بدون اخذ حق الزحمه.

پیگیری قضایای اخذ شده از ریاست عمومی مساعدت های حقوقی، ریاست عمومی حقوق مرکز و آمریت های شان و از ریاست های عدلیه ولایات هرات و بلخ و ارایه اطمینان از فیصله های قضایا به مراجع فوق الذکر. ارائه مشوره های حقوقی رایگان به موکلین.

ارائه آگاهی عامه حقوقی به موکلین و سایر افراد اجتماع در همآهنگی با بخش آگاهی عامه حقوقی مرکز  و ولایات، اخذ تایید از هر برنامه بعد از اجرای آن.

میانجیگری در قضایا بنابه درخواست موکلین و پیگیری قضایای ختم شده.

برنامه مساعدت های حقوقی از طرف وزارت فدرال جرمنی برای همکاری های اقتصادی و اجتماعی تمویل و توسط موسسه حمایت از زنان- میدیکا افغانستان به ارزش 413324 یورو تطبیق میگردد. این برنامه در همآهنگی و تفاهم با ریاست عمومی مساعدت های حقوقی طرح و آماده شده و فعالیت های اساسی این موسسه احقاق حقوق زنان و دخترانی که تحت خشونت هستند، میباشد. این مؤسسه از طریق ارائه خدمات رایگان (مساعدت های حقوقی، روانی، اجتماعی، صحی، تعلیم وتربیه و بلند بردن آگاهی سطح جامعه برای محو خشونت علیه زنان) و ارتقای حیثیت اجتماعی زنان و دختران دادخواهی می نماید.

مؤسسه حمایت از زنان- میدیکا افغانستان در سه ولایت کشور ( کابل، بلخ و هرات ) فعالیت مینماید. و تا حال پروژه های متعددی را در رابطه به بهبود وضعیت زنان و دختران  تطبیق نموده است.