جلالتمآب دکتور عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا با آقای جین لیبی رییس بخش واحد حمایت از حقوق اطفال مؤسسۀ یونسف در افغانستان، دیدار و گفت و گو کرد.

 

این گفت و گو به منظور چگونه گی دست یابی به یک راه حل مناسب در مورد حمایت از حقوق اطفال در سه شنبه (7 ثور 1395)، صورت گرفت.

در آغاز، آقای لیبی، علاقه مندی‌ نشان داد تا مسودۀ قانون اطفال را بدست بیاورند و این قانون را از لحاظ ساختار و محتوا با معیارهای قوانین بین المللی در خصوص اطفال، به بررسی بگیرند. هم‌چنان، گفت: به منظور اشتراک در نشستی در کشور تونس، از شما دعوت شده است و امیدوار هستند که تا آن وقت، مسودۀ قانون اطفال را با خود داشته باشید.

جلالتمآب وزیر عدلیه ج.ا. افغانستان با ابراز سپاس و امتنان، گفت: مسودۀ قانون اطفال نهایی شده است و به زود‌ترین فرصت در دسترس شما قرار می‌گیرد.

وزیر عدلیه ج.ا.ا گفت که در یک عده از ولایات‌ افغانستان، به مشاور روانی و عالمانی ضرورت است تا بتوانند دوره های تربیه یی را به گونۀ مناسب، به اطفال راه اندازی کنند. وی هم‌چنان اضافه کرد که به منظور پرورش حرفه یی اطفال تحت حجز ، ضرورت است تا استادان توانمند استخدام شود.

آقای لیبی تعهد سپرد که در راستای مساعدت های روانی برای اطفال، همکاری لازم می‌نمایند.

آقای لیبی در مورد توافق نامۀ 9 جانبه نیز سخن گفت. بر بنیاد این توافق نامه، 9 ارگان دولتی تعهد کردند که در راستای بهبود وضعیت اطفال، نشست‌های مشترکی را راه اندازی می‌کنند.

وزیر عدلیه ج.ا.ا ادامه داد: شما را در نشست نه جانبۀ که به منظور بهبود وضعیت اطفال، راه اندازی می شود، در جریان می گذارم تا خدمات ضروری را عرضه نماییم.

وزیر عدلیه ج.ا.ا گفت: به زودی نشستی را با نهادهای تمویل کننده و تطبیق کننده یی که در راستای بهبود وضعیت اطفال کار می کنند، راه اندازی می کند. وی اضافه کرد که رسیده گی به وضعیت اطفال، به گونۀ مستقیم مسؤولیت ما است و ضروری‌ست تا از چگونه گی انجام خدمات شان ما را در جریان بگذارند.

آقای لیبی گفت: نهاد ما در راستای تقدیم مساعدت های حقوقی برای اطفال، چندین ولایت را ارزیابی عمومی کرده است که بر بنیاد آن، یک نمونۀ (مودل) از مساعدت های حقوقی را به گونۀ پیشنهادی تهیه کرده است که در صورت امکان با ریاست مساعدت های حقوقی این وزارت گفت و گو شود تا در چارچوب این ریاست، یک بخشی برای اطفال تخصیص یابد.

وزیر عدلیه ج.ا.ا از نمونۀ پیشنهادی این نهاد استقبال نموده گفت که پس از رای زنی‌ها در این مورد، اقدام خواهد کرد.

در ادامه: آقای لیبی یک نسخه از گزارشی را که در راستای «تخطی از حقوق اطفال» از سوی یونسف و چندین ارگان ملل متحد، تحقیق و تهیه شده است، به جلالتمآب وزیر عدلیه ج.ا.ا سپرد.

این گزارش شش خشونت عمده این اطفال را نظارت می‌کند که در زمره آن، حمله ها بر مکاتب و مرکزهای صحی و استخدام اطفال در نیرو های دفاعی و امنیتی و استفاده از این اطفال در حمله های تروریستی از سوی مخالفان، می‌باشد.

در پایان، وزیر عدلیه ج.ا.ا گفت: بر بنیاد مقررۀ مراکز اصلاح، سعی می‌کنند تا به منظور نگهداری از اطفالی که در مرکزهای اصلاح و پرورش اطفال می‌باشند، یک مرکز معیاری ایجاد نمایند تا تربیه و پرورش اطفال به گونۀ مناسب، صورت بگیرد. وی هم‌چنان ادامه داد که بر بنیاد مصوبۀ شورای وزیران، جلالتمآب رییس اجراییه و ارگان‌های مسؤول، جلسۀ مشترک می‌گیرند تا جاهای را که وزارت داخله تخلیه می‌کند، از جمله محبس اناثیه بادام باغ را به وزارت عدلیه تحویل دهد.