ملاقات نماینده خاص سر منشی سازمان ملل متحد در امور اطفال درگیر منازعات مسلحانه با جلالتمآب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان

بروز چهار شنبه 28/11/1394 محترمه لیلا زروقی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد با محترم داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمود.

ابتدا خانم زروقی از کارکردهای خویش پیرامون حمایت اطفال معلومات داده سپس افزود، از اینکه قانون جامع در دستور کار وزارت عدلیه قرار دارد ما بسیار خرسند هستیم .

در مقابل وزیر صاحب عدلیه اظهار داشت که از سال 1383 قوانین زیادی در حمایت از اطفال نافذ گردیده است. از جمله قانون منع استخدام اطفال در قطعات نظامی است و همین اکنون قانون جامع اطفال در وزارت عدلیه در مرحله تسوید قرار دارد و وزارت عدلیه متعهد است این قانون را که از جمله اسناد تقنینی مهم تعهدات حکومت وحدت ملی در کنفرانس لندن است، قبل از ماه اکتوبر طی  مراحل آنرا نهایی سازد. در مسوده این قانون سعی بعمل آمده است تا مسایل بنیادی در رابطه به اطفال گنجانیده شود.

وزیر عدلیه از دو قانون مهم دیگری که با دقت بیشتر زیر کار است یاد آوری نموده که قانون خانواده و تجدید نظر بر قانون جزا است که در قانون اخیرالذکر جرایم اخلاقی مرتبط به اطفال نیز گنجانیده شده است.

در اخیر جلالتمآب وزیر عدلیه ج.ا.ا اکیداً اظهار نمود که ما باید در افغانستان مراکز اصلاح و تربیت اطفال معیاری داشته باشیم تا هر چه بیشتر بتوانیم اطفال را مورد حمایت قرار دهیم. طور مثال اطفالیکه حملات انتحاری را انجام میدهند اگر با سایر اطفال در یک محل نگهداری شوند بنابر تاثر پذیری اطفال به مصلحت سایر کودکان نیست.