تدویر جلسه کمیتۀ انسجام و هماهنگی حقوق بشر

جلسه کمیتۀ انسجام و هماهنگی حقوق بشر روز سه شنبه مورخ 22/10/1394 تحت ریاست داکتر عبدالبصیر "انور" وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در تالار کنفرانس های این وزارت دایر گردید.

ابتدا وزیر عدلیه پیرامون کنوانسیون ها و میثاق های بین المللی حقوق بشر که دولت افغانستان به آن الحاق نموده، صحبت نموده فرمود: اگر دولت ها و ملت های جهان مفاد کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر را به شکل درست آن در عمل تطبیق نمایند، مشکلات زیادی که بشر در ابعاد گوناگون به آن مواجه است مرفوع خواهد گردید. روی این ملحوظ دولت جمهوری اسلامی افغانستان که بیشترین اسناد بین المللی حقوق بشر را امضا و تعهد سپرده است، مکلفیت دارد تا مفاد کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر را در عمل تطبیق نمایند و به کمیته های نظارتی مربوط به آن از طریق ارائه گزارش ها اطمینان دهد. با در نظرداشت نقش و اهمیت تعهدات بین المللی، لازم است تا ادارات دولتی مکلفیت های حقوق بشری خود را خاصتاً مکلفیت های که به اسناد بین المللی حقوق بشر و قانون اساسی افغانستان به دوش دارند، به شکل درست آن درک کرده و ازین طریق زمینه تحقق حقوق بشری مردم رنج دیده افغانستان را در عمل مساعد سازند.

وی همچنان فرمود که نقش کمیته انسجام و هماهنگی حقوق بشر در راستای اجرای مکلفیت های حقوق بشری دولت جمهوری اسلامی افغانستان نهایت ارزنده و با ارزش است. من منحیث مسوول این کمیته متمنی هستم که اعضای محترم کمیته نتنها در چارچوب جلسات کمیته انسجام و هماهنگی تعهد خویش را ایفا نمایند، بلکه در کل منحیث واحد حقوق بشر مسوولیت و تعهد خویش را در داخل ادارات خویش و در چوکات و ماحول کاری خویش به شکل درست آن انجام دهند.

بعداً آقای عبدالوحید "هدایت" مسوول اداره حمایت حقوق بشر وزارت عدلیه، گزارشی از اجراآت این اداره در رابطه به تصامیم جلسه قبلی کمیته انسجام و هماهنگی حقوق بشر، گزارش ربع اخیر سال مالی 1394 و فعالیت های پلان شده برای سال مالی 1395 را به جلسه ارائه نمود. 

سپس روی شاخص های پیگیری از تطبیق کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر در ادارات دولتی و تصویب آن بحث صورت گرفت.

و در اخیر پیرامون برنامه پیگیری و جمع آوری معلومات در رابطه به تطبیق پلان عمل سفارشات میکانیزم های نظارتی سازمان ملل متحد بحث صورت گرفت.