ملاقات ریس حاکمیت قانون یوناما با جلالتمآب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان

آقای مایکل هارت من رییس بخش حاکمیت قانون یوناما و معاونش آقای جیمز آرگوین بروز سه شنبه 8/10/1394 با جلالتمآب محترم داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمودند. نخست آقای هارتمن همکار جدید خود آقای جیمز را به وزیر صاحب عدلیه معرفی نموده و گفت که موصوف نظر به تجربه که دارد میتواند ریاست قضا یای دولت و زارت عدلیه را همکاری نماید که بالمقابل این پیشهناد مورد استقبال وزیر صاحب عدلیه قرار گرفته و افزود: ما یک قسمت زیاد قضایا داریم که موضوع آن غصب ملکیت های عامه و ساحات سبز است و ما باید با استفاده از تجارب همکار نو شما در حل همچو قضایا  بپردازیم.

در قسمت دیگری از مجلس آقای هارتمن گفت که ما یک گزارش در مورد مراکز اصلاح و تربیت اطفال ترتیب نموده ایم که تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد. موصوف ضمنا اظهار داشت که (28) مراکز اصلاح و تربیت اطفال مورد سروی ما قرار گرفته است و لی ولایات تخار, نورستان, سرپل و کندز بنابر بعضی مشکلات سروی نشده اند, همچنان از جمله 30 نفر محجوزین 20 نفرآنهارا ما تداوی کرده ایم. در ادامه موصوف از برخی موارد دیگر گزارش یاد آوری نمود. در مقابل وزیر صاحب عدلیه اظهار داشت که: من می پذیرم که مراکز اصلاح و تربیت اطفال مشکلات زیاد دارند, از جمله مشکلات یکی آن نگهداری محجوزین در خانه های کرایی میباشد که به هیچ صورت معیاری و ستندرد نیستند, مشکل دیگر اینستکه آنها امکانات بسیار محدود در اختیار دارند و من از تهیه راپور شما درین قسمت استقبال میکنم تا ما خلا ها و نواقص را رفع نماییم. یکی از نگرانی جدی من اینستکه افرادیکه مرتکب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی شده اند با محجوزین عادی بسر میبرند.

در اخیر طرفین پیرامون قانون جرگه های اصلاحی صحبت های مفصل نمودند که وزیر صاحب عدلیه گفت من هردو طرح را ( طرح موسسه حمیده برمکی و طرح یو ان دی پی ) در مورد قانون جرگه های اصلاحی را تحت مطالعه قرار دارد و تا بحال نهایی نشده است و ما باید درین قسمت نظریات قضات با تجربه را نیز با خود داشته باشیم تا در آینده جرگه ها مشکل ساز نشوند.