کنفرانس آمرین مراکز اصلاح و تربیت اطفال

 کنفرانس آمرین مراکز اصلاح و تربیت اطفال طبق برنامه صد روز دوم ریاست عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال وزارت عدلیه به همکاری مالی موسسه cssp با شرکت 32 تن از آمرین و مسئولان مراکز اصلاح و تربیت اطفال و نمانیدگان موسسات داخلی و خارجی و ملل متحد از تاریخ  22- 24 ماه سنبله در شهر کابل دایر گردید.

این کنفرانس با تلاوت قرآن عظیم الشان و پخش سرود ملی دولت جمهوری اسلامی افغانستان آغاز گردیده ، سپس محترم محمد صدیق صدیقی رئیس عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال ضمن خوش آمد گویی به شرکت کننده گان کنفرانس اهداف این کنفرانس را بالا بردن سطح آگاهی  و دانش مسلکی آمرین مراکز اصلاح و تربیت اطفال ، تبادل تجارب ، بررسی مشکلات داخلی مراکز اصلاح و تربیت اطفال عنوان نموده ، اظهار امیدواری نمود که با تدویر کنفرانس بهبود قابل ملاحظه ئی در اجراات مراکز اصلاح رونما گردیده و حقوق اطفال مظنون ، متهم و محکوم که قشر آسیب پذیر و در عین حال آینده ساز جامعه را تشکیل میدهند بصورت بهتر آن تامین گردد. رئیس عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال از محترم سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه خواهش نمودند تا کنفرانس مذکور را رسماً  آغاز نماید. محترم معین وزارت عدلیه ضمن تشکر از تشریف آوری شرکت کننده گان و از کمک مالی موسسه cssp   که زمینه تدویر این کنفرانس را مساعد نموده اند مسئولان مراکزاصلاح و تربیت اطفال را به وظایف و مکلفیت هائیکه در قبال نسل آینده کشور دارند متوجه نموده و از اینکه آنها وظایف محوله را با جدیت و ایمانداری در تعمیرات غیر استندرد با پائین ترین امکانات به پیش میبرند مورد ستایش قرار داد.

محترم معین اداری وزارت عدلیه از کمک های موسسه CSSP در امر تجهیز مراکز اصلاح و تربیت اطفال در بخشهای اداری و مدیریت ، اعاشه ، اباته ، صحت و حفظ الصحه ، تامین امنیت ، تهیه وسایط نقلیه همچنان بلند بردن ظرفیت کاری کارمندان مراکز اصلاح و تربیت اطفال با اجرای برنامه های آموزش قبل از استخدام ، آموزش آموزگاران TOT و تهیه رهنمود های اجرائیوی تشکر نمود.

محترم معین اداری وزارت عدلیه از اینکه در تعداد اطفال متخلف در مراکز اصلاح نسبت به سال های گذشته کاهش به عمل آمده اظهار خوشی نموده اما نگرانی خویش را نسبت به افزایش روز افزون متخلفین جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی مراکز اصلاح و تربیت اطفال که اکنون در صدر تخلفات جا گرفته ابراز نموده و از موسسات تقاضا نمود تا تحقیقات همه جانبه را پیرامون این معضله بزرگ اجتماعی که حیات جامعه را تهدید نموده و آینده اطفال به خطر مواجه نموده راه اندازی نموده و سفارشات خود را جهت بهبود و رفع این پرابلم به دولت افغانستان ارایه نمایند.

در اخیر معین اداری وزارت عدلیه برای شرکت کننده گان کنفرانس آرزوی موفقیت نموده و حمایت خود را از آمرین مراکز اصلاح اعلان نموده وعده سپرد که به مشکلات مراکز اصلاح منحیث یکی از بخش های مهم وزارت عدلیه تا آخرین حد توان رسیدگی خواهند نمود.

سخنرانان دیگر این کنفرانس آقای جانتن دوبری رئیس موسسه CSSP   بود ، ایشان نیز از شرکت کننده گان کنفرانس تشکر نموده و حمایت خود را از مراکز اصلاح و تربیت اطفال اعلان نموده افزود که نظر پالیسی دولت امریکا از تعداد مشاوران خارجی به تدریج کاسته میشود و جای آنان را مشاورین افغانی پر خواهند نمود اما این امر به معنی قطع کمک ها نخواهد بود و کمک های ما تا زمانیکه شما به پای خود باستید ادامه خواهد داشت امسال نیز مانند سال گذشته کمک های زیادی زمستانی شامل البسه جات و مواد محروقاتی و وسایل ضروری شما را تدارک دیده و برای تان ارسال خواهیم داشت و یگانه خواهش ما این است تا ازاین کمک ها به وجه درست استفاده نموده و در حفظ و نگهداشت وسایل دفتر کوشا باشید.

همچنان درین کنفرانس نماینده گان موسسات همکار مانند مشاورین CSSPCIC AWEC SESO و نو میدیا و نماینده بخش جندر موسسه CSSP خانم فریحه بهیر پیرامون کار وظایف و اهداف کاری شان در مراکز اصلاح و تربیت اطفال سخنرانی نمودند. محترم شوونوال شاه ولی عطایی رئیس پالیسی و پلان وزارت عدلیه نیز پیرامون پالیسی و استراتیژی وزارت عدلیه معلومات مفصل ارایه نموده که مورد استقبال گرم شرکت کننده گان واقع گردید.

در روزهای دوم و سوم کنفرانس معلومات تازه و همه جانبه توسط مشاورین موسسه CSSP درمورد نحوه استفاده از کمک ها ، نظارت و ارزیابی ، تصنیف و طبقه بندی اطفال و موضوعات دیگر توضیحات ارایه نمودند.

به همین ترتیب پنج تن از آمرین مراکز اصلاح و تربیت اطفال فرصت داده شد تا پیرامون فعالیت ها ، دست آورد ها ، ابتکارات و چالش های مراکز اصلاح به نماینده گی صحبت نمائید.

در اخیر آمرین مراکز اصلاح و تربیت اطفال قطعنامه 7 ماده ئی را به اتفاق آرا به متن ذیل صادر نمودند:

"

  1. اعمار تعمیر مراکز اصلاح و تربیت اطفال در 26 ولایت کشور زیرا نگهداری اطفال در تعمیرات کرائی از نظر امنیتی و حقوق بشری آنان مساعد نبوده بر علاوه اینکه اهداف مراکز اصلاح و تربیت اطفال را برآورده نمی سازد مشکلات جدی برای کارمندان را به بار آورده است.
  2. مشکلات تشکیلاتی و کمبود بست های روانشناس ، داکتر/معاون داکتر ، معلمین لیلیه ، مبصرین ، دستیار طباخ ، سلمان ، حد اقل یکنفر معتمد و غیره تقاضا مینمائیم تا در تشکیلات مراکز اصلاح و تربیت اطفال مطابق به حج و ظیفه و ضرورت آن تزئید بعمل آید.
  3. نبود وسایط ترانسپورتی حداقل 16 مرکز اصلاح و تربیت اطفال ولایات کشور محسوس بوده و اطفال خلاف مقررات در وسایط شخصی یا با پای پیاده جهت تحقیق و محاکمه و یا تداوی آنان به مراجع عدلی و قضایی و شفاخانه ها سوق و همراهی میشوند که خطرات امنیتی و فرار اطفال را در قبال خواهد داشت.
  4. ادارات مراکز اصلاح و تربیت اطفال ، ادارات دایم الفعال بوده بناءً ایجاب میکند در بخش لیلیه کارکنان آن به شکل نوبت وار (در سه نوبت ) مطابق قانون کار ، که هر کارمند 8 ساعت مکلفیت کار استخدام شوند وظیفه اجرا نمایند ولی بنابر کمبود پرسونل اداری ، این کارکنان ساعت ها اضافه کار مینمایند ولی اضافه کاری مناسب در یافت نمی نمایند که امید است مقام محترم با درک مسئولیت های وظیفوی و خطرات احتمالی حین اجرای وظایف شان اضافه کاری استثنائی از سایر ادارات برای شان منظور نمایند.
  5. برای آمرین مراکز اصلاح و تربیت اطفال معاش سوپر اسکیل و یا اضافه کاری 4 ساعته بشمول ایام تعطیل منظور گردد زیرا ما آمرین در شرایط ناگوار تحت فشار و تهدیدات شدید امنیتی با قبول ریسک ها و خطرات احتمالی ایفای وظیفه مینمائیم که مثال عمده آن شهادت نوربادشاه گل آمر مرکز اصلاح و تربیت اطفال ولایت خوست میباشد.
  6. مراکز اصلاح و تربیت اطفال که زمین در اختیار دارند باید حد اقل چهار دیواری و احاطه آن اقدام شود در غیر آن یک تعداد از ولایات مانند : غور ، بغلان و پکتیا زمین های متعلق به مراکز اصلاح و تربیت اطفال طبق مقررات شاروالی به اشخاص یا موسسات دیگر توزیع میگردد و یا توسط زورمندان و مافیای زمین غصب میشود.
  7. از اینکه به قول بعضی از روسای محترم عدلیه ادارات مراکز اصلاح و تربیت اطفال بدون عواید و مصرفی بوده و در امر تهیه ضروریات مراکز اصلاح و تربیت اطفال توجه ندارند فلهذا ما خواستار استقلالیت ریاست عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال همانند ریاست عمومی محابس و توقیف خانه های وزارت محترم امور داخله در مرکزو مراکز اصلاح و تربیت اطفال چون مدیریت های محابس در ولایات باشیم. "

کنفرانس با نتیجه گیری و جمع بندی توسط رئیس عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال خاتمه یافت و در اخیر تصدیقنامه های کنفرانس به شاملین آن اهدا گردید.