امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت عدلیه و وزارت امور زنان در رابطه به روند قانونگذاری

تفاهمنامه همکاری میان وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت امور زنان در رابطه به روند قانونگذاری روز چهارشنبه مورخ 7/5/1394 در هوتل کابل سرینا به امضا رسید.

این تفاهمنامه را داکتر عبدالبصیر "انور" وزیر عدلیه و خانم دلبر "نظری" وزیر امور زنان به امضا رساندند.

ابتدا وزیر عدلیه ضمن تشکری از دفتر محترم GIZ که زمینه امضای این تفاهمنامه را فراهم نمودند، پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: تفاهمنامه که امروز به امضا میرسد در حقیقت جزء تعهدات حکومت وحدت ملی در برابر ملت افغانستان است و ما خود را به پیشرفت حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زنان متعهد می دانیم.

وی افزود: ما در کابینه هم بحث کردیم که باید آمریت های جندر در وزارت خانه ها به سویه ریاست ارتقا داده شوند و همچنان مشکلات که در قوانین در رابطه به رعایت حقوق زنان موجود است، بازنگری شوند، بالاخص در رابطه به بازنگری قوانین حقوقی میان زن و مرد که هر دو مکمل یکدیگر هستند، نه تنها متعهد هستیم که این وفاداری را در عمل به حکومت وحدت ملی ثابت کرده و به جامعه جهانی اطمینان میدهیم که این تفاهمنامه را عملی خواهیم ساخت.

بعداً وزیر امور زنان پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود که روند قانونگذاری در هر کشوری دارای مراحل خاص خود است و در کشور ما شامل شش مرحله می شود، ازین شش مرحله دو مرحله آن که تسوید و تدقیق می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که پایه، اساس و شالودۀ طرح قانون در همین دو مرحله ریخته شده و دقت های لازم قانونی در آن صورت می گیرد تا شایستگی ارائه آن به شورای وزیران و بعداً پارلمان کشور فراهم گردد.

وی اضافه نمود که وزارت امور زنان به عنوان یکی از ارگان های دولت افغانستان وظیفه ای پالیسی سازی در بخش زنان و جندر را در سطح حکومت به عهده دارد و مطابق برنامه های خود طرح های قانونی مختلف را در بخش زنان و مسایل جندر تهیه و تسوید نموده و به وزارت عدلیه جهت تدقیق و طی مراحل ارسال می نماید. امروز وزارت های امور زنان و عدلیه در یک فضای کاملاً صمیمانه و توام با تعهد تلاش می نمایند که با امضای این تفاهمنامه بر هماهنگی و همکاری بهتر در روند قانون گذاری میان این دو ارگان تاکید نموده و متعهد گردند.

در اخیر وزیر  امور زنان از دفتر محترم GIZ ازینکه آمادگی و حمایت شانرا در جهت تطبیق این تفاهمنامه و برگزاری جلسات هماهنگی مربوط اعلام نمودند ابراز سپاس و تشکری نموده و بعداً تفاهمنامه مذکور به امضا رسید.