هیئت نظارتی سیستم مدیریت قضایا در کابل تشکیل جلسه داد

جلسه نوبتی هیئت نظارتی سیستم مدیریت قضایا به تاریخ 6  ثور سال  1394 ( 26 اپریل 2015) با اشتراک نمایندگان ارگان های عدلی و قضائی که شامل نمایندگان محترم ستره محکمه ( قاضی عبدالقادر حبیب )، وزارت عدلیه ( محمد صدیق صدیقی رئیس عمومی مراکز اصلاح و تربیت اطفال) ،اداره لوی خارنوالی (محمد الف عرفانی رییس نظارت بر تنفیذ احکام )، ریاست عمومی محابس و توقیف های وزارت امور داخله ( پاسوال شاه میر امیر پور رئیس ارتباط محاکم آن ریاست)، انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان، وزارت دفاع ملی (دگروال محمد داود حازم) ،ریاست عمومی امنیت ملی (دگروال نور احمد)، اداره عالی نظارت (خیرمحمد خاشع)، خارنوالی مبارزه علیه جرایم امنیت داخلی و خارجی (دگروال عبدالحفیظ هشام)، اعضای هیئت نظارتی بخش مدنی و تجارتی س م ق و مسوولین پروگرام حمایت سکتور عدلی افغانستان (اسدالله حنیف رئیس ،فطرت الله فرحت معاون، ران کمپ و دیوید داوسن مشاورین بخش، محمد داود افضلی آمر بخش مرکزی و نصیراحمد الکوزی آمر  بخش ولایتی) دایر گردید.

جلسه تحت ریاست محترم محمد صدیق صدیقی در صالون وزارت عدلیه مطابق اجندا آغاز گردید. در آغاز جلسه مسوولین س م ق در مورد تازه های سیستم در مرکز و ولایات و تصاویب مجلس قبلی معلومات ارائه نمودند. همچنان موضوع تدویر ورکشاپ یک روزه جهت ارزیابی و بهبود سیستم مدیریت قضایا و انتقال کامل س م ق به جانب دولت ج.ا.ا مطرح شد که هیئت نظارتی تدویر ورکشاپ مذکور را در مرکز تصویب نموده همچنان اعضاء  موارد طرح شده در پرسشنامه س م ق را تایید نموده و خواهان تطبیق آن شدند. اعضای هیئت نظارتی ترتیب مقرره سیستم مدیریت قضایارا که جایگاه حقوقی سیستم را تعین خواهد نمود تائید نموده تصمیم بر آن شد تا با ترکیب اعضای فعلی در یک جلسه فوق العاده مقرره س م ق و موضوعات مربوط به آن مورد بحث و تدقیق قرار گیرد.

هیئت نظارتی اظهار نمودند که در قسمت تطبیق برنامه س م ق توجه خاصی نموده اند و اداره لوی خارنوالی هدایت لازم را غرض تطبیق بهتر  سیستم مدیریت قضایا به ادارات لوی خارنوالی صادر نموده است. ایشان از مسوولین پروگرام حمایت سکتور عدلی و ریاست عمومی محابس و توقیف خانه ها درخواست نمودند تا فرامین عفو و تخفیف را به صورت مکمل و به موقع در بانک معلوماتی س م ق ثبت نمایند تا با استفاده از آن عدالت به وجه احسن تآمین گردد همچنان اعضای هیئت نظارتی گفتند مرجع فرستنده دوسیه تاریخ و نمبر مکتوبی که به اساس آن دوسیه به مرجع بعدی ارسال گردیده را در تمامی بخش های فورم س م ق ذکر نمایند، به همین ترتیب افرادی که از حبس رها میگردند در دیتابیس مشخصآ ثبت گردد و در قسمت ثبت نمودن قضایای ولایات توجه جدی صورت گیرد تا از تراکم قضایای انباشته  جلوگیری به عمل آید. نماینده وزارت دفاع ملی تعدادی تغیرات را در بانک معلوماتی س م ق درخواست نمودند.

مسوولین سیستم مدیریت قضایای پروگرام حمایت سکتور عدلی افغانستان به اعضای هیئت نظارتی اطمینان دادند که در قسمت ثبت فرامین عفو و تخفیف کارمندان خویش را در بخش محبس افزایش داده تا تمامی فرامین عفو و تخفیف ثبت سیستم گردد. همچنان برای کارمندان دولت که در خانه پری فورم و یا ثبت آن در س م ق مشکل دارند برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده و به همین ترتیب به کارمندان س م ق در وزارت امور داخله و اداره امنیت ملی وظیفه سپرده شد تا در خانه پری بخش دستگیری فورم س م ق کارمندان نهاد های مربوط را رهنمایی لازم نمایند.

 

در  جلسه کاپی جریده میزان ستره محکمه و معلومات وب سایت وزارت عدلیه که انعکاس دهنده فعالیت های س م ق بود  برای اشتراک کنندگان توزیع گردید. هیئت نظارتی ضمن تشکری از تلاش های پروگرام حمایت سکتور عدلی افغانستان (JSSP) جلسه تیم س م ق را با مقام معاونیت دوم ریاست جمهوری ،پیشرفت های س م ق در مرکز و ولایات و  سفر اعضای هیاًت نظارتی به ولایت ننگرهار را موثر ارزیابی نموده درخواست نمودند که گزارش جلسات و پیشرفت های سیستم به شکل دوامدار به نمایندگان ادارات ذیربط جهت نشر به منظور تنویر اذهان عامه شریک ساخته شود.