ملاقات وزیر عدلیه با رئیس دفتر UNODC درافغانستان

آقای اندری اویتسیان رئیس دفتر  UNODCدر افغانستان و هیئت همراه شان روز چهارشنبه مورخ 23/2/1394 با داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمودند.

هدف این ملاقات را تجدید تعهد دفتر  UNODC به ادامه کمک ها و همکاری های این اداره با وزارت عدلیه تشکیل میداد.

ابتدا رئیس دفتر  UNODC پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: دفتر  UNODCاز ده سال به این طرف رابطه نزدیک با وزارت عدلیه داشته، اگر چه فعالیت های اساسی این اداره را مبارزه با مواد مخدر تشکیل میدهد، اما یک بخش بزرگ کاری دیگر ما اصلاح نظام عدالت جزائی، مبارزه با فساد اداری و موضوعات عدلی و قضایی می باشد و هدف از آمدن ما درین جا این است که به شما اطمینان بدهیم که ما در کنار شما هستیم و با توجه به اولویت های این وزارت، شما را حمایت نموده و با شما همکاری خواهیم نمود.

بعداً وزیر عدلیه از مشکلات که این وزارت با آن روبرو است یاد آوری نموده فرمود: مراکز اصلاح و تربیت اطفال که یکی از بخش های وزارت عدلیه می باشد با مشکلات زیادی روبرو است و اکثر این مراکز در خانه های کرائی می باشد که از استندرد های لازم برخوردار نیستند. ما میخواهیم با کمک دونر های جامعه جهانی برای مراکز اصلاح و تربیت اطفال تعمیر های جدید و با استندرد های بین المللی اعمار نموده و زمینه تعلیم و تربیه را برای اطفال محجوز فراهم نماییم، که در زمینه از دفتر  UNODC نیز خواهان کمک و همکاری میباشیم.

وی از کمبود افراد مسلکی و تحصیل کرده درین وزارت یاد آوری نموده فرمود: متاسفانه اکثر کارمندان این وزارت کسانی هستند که فارغ صنف دوازهم میباشند. در حالیکه وزارت عدلیه یک وزارت مسلکی است و به افراد مسلکی بیشتر ضرورت دارد، بناءً از دفتر  UNODC میخواهیم که با ما همکاری نمایند تا زمینه تحصیل داخل خدمت را برای آنها فراهم نماییم.

وی همچنان فرمود که به رئیس جمهور پیشنهاد نموده که در رابطه به آگاهی حقوقی عامه استراتیژی مشترکی بین وزارت عدلیه و وزارت های معارف، تحصیلات عالی، حج و اوقاف و اطلاعات و فرهنگ تهیه گردد تا آگاهی حقوقی عامه به طور گسترده شامل پلان درسی مکاتب و پوهنتون ها شده و از طریق مساجد و رسانه ها نیز به مردم آگاهی داده شود.  

در اخیر طرفین بر گسترش روابط و ادامه همکاری ها تاکید نمودند.