ملاقات وزیر عدلیه با سفیر اتحادیه اروپا درافغانستان

آقای فرانز میشل میلبین سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان و هیئت همراه شان روز سه شنبه مورخ 22/2/1394 با داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمودند.

ابتدا سفیر اتحادیه اروپا پست جدید را به وزیر عدلیه تبریک گفته فرمود: بخش عدلی و حاکمیت قانون یکی از بخش های مهم کاری ما را تشکیل میدهد، میخواهیم اولویت های وزارت عدلیه را در پلان صد روزه این وزارت بدانیم تا در ساحات که مربوط به بخش کاری ما میشود با این وزارت همکاری نماییم.  

بعداً وزیر عدلیه از کمک های اتحادیه اروپا با دولت افغانستان و خصوصاً وزارت عدلیه اظهار سپاس و قدردانی نموده و کمک های شانرا در عرصه های مختلف مفید ارزیابی نمود.  

سپس وزیر عدلیه راجع به اولویت های این وزارت در پلان صد روزه که جدیداً تهیه گردیده، معلومات داده فرمود: بزرگترین بخش کاری وزارت عدلیه را بخش قانونگذاری تشکیل میدهد که درین پلان تهیه و طی مراحل 19 قانون، مقرره، اسناد تقنینی و موافقتنامه ها در نظر گرفته شده است.

وی همچنان اضافه نمود: اصلاح نظام قضایای دولت، دفاع از متهمین بی بضاعت، تفکیک قوانینی که از سال 1920 تا به حال به نشر رسیده، ایجاد برنامه ارائه خدمات حقوقی از طریق تیلفون، نظارت از عملکرد رهنما های معاملات، طی مراحل 150 سند ترک تابعیت افغان های مقیم خارج و نظارت از تطبیق کنوانسیون حقوق بشر از دیگر اولویت های است که درین پلان در نظر گرفته شده است.  

در ادامه آقای میشل راجع به اهمیت دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون صحبت نموده فرمود: یکی از سه اولویت مهم مردم افغانستان دسترسی به عدالت و حاکمیت قانون می باشد و عدم دسترسی به عدالت فاصله بین دولت و مردم را زیاد ساخته و مشروعیت دولت را زیر سوال میبرد و به کارکرد دولت در جلوگیری از فساد آسیب میزند.

وی اضافه نمود: در جریان ده سال گذشته نهاد های بین المللی زیادی روی حاکمیت قانون و دسترسی به عدالت سرمایه گذاری های زیادی نمودند ولی با گذشت ده سال می بینیم که وضعیت با اندک تفاوتی مثل سابق است و تغییر خاصی به وجود نیامده، چون در گذشته اداره سیاسی وجود نداشت. و حالا ما به این عقیده هستیم که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد به برقراری حاکمیت قانون و دسترسی به عدالت میباشند و به همین خاطر اتحادیه اروپا خواسته تا در بین تمویل کننده ها نقش کلیدی داشته باشد.  

در اخیر سفیر اتحادیه اروپا از وزیر عدلیه خواست تا یک نفر را به حیث نماینده به ایشان معرفی نماید تا همیشه با ایشان در تماس بوده و روی برنامه ها و طرح های مشترک کار نمایند.