ملاقات وزیر عدلیه با رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا

آقای ویلم همینک رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا (USAID) و هیئت همراه شان روز سه شنبه مورخ 15/2/1394 با داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمودند.

طرفین در مورد فساد اداری، بلند بردن ظرفیت های مسلکی، آگاهی حقوقی عامه، مراکز اصلاح و تربیت اطفال، ایجاد ستاژ تقنین و سایر چالش های موجود در وزارت عدلیه صحبت نمودند.

ابتدا وزیر عدلیه از کمک های اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا جهت بلند بردن توانمندی های حکومت افغانستان اظهار سپاس و قدردانی نموده و کمک هایشان را درین زمینه مفید ارزیابی نمود.   وی همچنان از چالش های موجود در وزارت عدلیه یاد آوری نموده فرمود: متاسفانه بسیاری از کارمندان ریاست های حقوق و قضایای دولت وزارت عدلیه کسانی هستند که سویه تحصیلی آنها پائین تر از صنف دوازدهم می باشد. وی از اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا خواست که درصورت امکان با وزارت عدلیه همکاری نمایند تا زمینه تحصیل داخل خدمت به سویه لسانس را برای آنها فراهم نماید. وی همچنان از آنها خواست تا در تدویر ورکشاپ ها و سیمینار ها با این وزارت همکاری نمایند.

وزیر عدلیه همچنان از چالش های موجود در مراکز اصلاح و تربیت اطفال یاد آوری نموده فرمود: درین مراکز اطفال متخلف زیر سن نگهداری میشوند و ما تصمیم داریم تا زمینه تعلیم آنها را درین مراکز فراهم بسازیم و همچنان میخواهیم که به کمک متخصصین روانشناس عوامل روانی که این اطفال را مجبور به تخلف ساخته شناسایی نموده و به رفع آنها بپردازیم که درین عرصه نیز نیاز به همکاری و کمک های جامعه جهانی داریم.

وی از پائین بودن سطح آگاهی حقوقی مردم افغانستان یاد آوری نموده فرمود که جهت رفع این مشکل به حکومت افغانستان پیشنهاده نموده که آگاهی دهی حقوقی عامه از طریق وزارت های معارف، تحصیلات عالی، حج واوقاف، اطلاعات و فرهنگ و رسانه ها نیز صورت گرفته و یک استراتیژی مشترک را پیش بگیرند.

وی همچنان فرمود که میخواهند در آینده ستاژ تقنین را نیز ایجاد نمایند تا فارغین حقوق و شرعیات بتوانند با سپری نمودن این دوره جذب ریاست تقنین گردند.  

در اخیر طرفین بر ادامه همکاریها و گسترش روابط تاکید نمودند.