ملاقات وزیر عدلیه با نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان

نیکولاس هایسم نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان و هیئت همراه شان روز دوشنبه مورخ 7/2/1394 با داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش دیدار و ملاقات نمودند.

ابتدا نیکولاس هایسم پست جدید را به وزیر عدلیه تبریک گفته و اضافه نمود: قسمیکه دیده میشود مساله اصلاحات یکی از برنامه های است که در محراق برنامه های حکومت قرار دارد، دسترسی به عدالت و مساله اصلاحات در نظام عدلی یکی از مواردی است که ما با آن همکاری مینمایم.

وی همچنان از وزیر عدلیه خواست تا چالش های موجود در این وزارت را با ایشان شریک سازند.

بعدا وزیر عدلیه چالش های موجود در وزارت عدلیه را برشمرده فرمود: یک تعداد از قوانین است که نظر به قوانین بین المللی و قوانین افغانستان نیاز به بازنگری دارد تا با اعراف، عقاید و استندرد های ملی ما در تصادم نباشد و درین عرصه نیاز به همکاری شما داریم.

وی همچنان از پائین بودن سطح تحصیلی در ادارات حقوقی وزارت عدلیه یاد آوری نموده و خواهان همکاری آنها در جهت بلند بردن ظرفیت های مسلکی کارمندان حقوق و فراهم ساختن زمینه تحصیل به سویه لسانس و ماستری  برای آنها گردید. 

وزیر عدلیه همچنان از چالش های موجود در مراکز اصلاح و تربیت اطفال یاد آوری نموده فرمود: مراکز اصلاح و تربیت اطفال تعمیر های استندرد نداشته و اکثراً در خانه های کرائی می باشند که استندرد های لازم را دارا نمی باشند. درین مراکز اطفال متخلف زیر سن نگهداری میشوند و ما تصمیم داریم تا زمینه تعلیم آنها را درین مراکز فراهم بسازیم و همچنان میخواهیم تا عوامل روانی که این اطفال را مجبور به تخلف ساخته شناسایی نموده و به رفع آنها بپردازیم که درین عرصه ها نیز نیاز به همکاری شما و کمک های جامعه جهانی داریم.

وی همچنان فرمود که ما تلاش میکنیم تا احزاب سیاسی را از حالت قومی، مذهبی و سمتی به سمت یک حزب سیاسی بکشانیم و آنها را قانع بسازیم که به قسم یک حزب سیاسی عمل نمایند. 

وی همچنان قضیه فرخنده را ناشی از عدم آگاهی مردم از قانون و حقوق شان دانسته فرمود که درین ارتباط به پارلمان و حکومت وحدت ملی پیشنهاده نموده است تا آگاهی دهی حقوقی عامه از طریق وزارت های معارف، تحصیلات عالی، حج واوقاف، اطلاعات و فرهنگ، عدلیه و رسانه ها نیز صورت گیرد تا در آینده شاهد همچون حادثات ناگوار در افغانستان نباشیم. 

وزیر عدلیه از کمک های جامعه جهانی ابراز سپاس و قدردانی نموده و خواهان ادامه همکاری هایشان جهت رفع چالش های مطرح شده گردید.

در اخیر طرفین بر ادامه همکاریها و گسترش روابط تاکید نمودند.