امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت عدلیه و موسسه اطفال در معرض خطر

وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان و موسسه اطفال در معرض خطر روز دوشنبه مورخ 7/2/1394 تفاهمنامه همکاریی را جهت دست یابی و رسیدن به مقاصد توافقنامه نٌه جانبه میان وزارت های عدلیه، امور داخله، کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین، معارف، امور زنان، صحت عامه، ریاست عمومی امنیت ملی، لوی څارنوالی و ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان امضا نمودند.

این تفاهمنامه را سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه و تیمور شاه ادیب رئیس دفتر اطفال در معرض خطر به امضا رساندند.

این پروژه به ارزش (46187) دالر امریکایی از طرف سفارت امریکا تمویل و توسط موسسه اطفال در معرض خطر در ولایت غزنی برای شش ماه تطبیق میگردد که اهداف آن قرار ذیل می باشند. 

تشریک مساعی و همکاری با کارکنان اجتماعی ولایت (غزنی) در تهیه گزارشات تحقیق اجتماعی برای اطفال متخلف از قانون، آگاهی دهی از قانون رسیدگی به تخلفات اطفال برای افراد جامعه، تریننگ های داخل خدمت برای  کارکنان اجتماعی و محلی تا اطفال متخلف از قانون مورد توجه خاص در سیستم عدلی و قضایی  قرار گیرند و در تطبیق هر چه بیشتر قانون رسیدگی به تخلفات اطفال تسریع عمل به خرج دهند. 

فراهم سازی زمینه تطبیق مواد مندرج (۳۵،۳۴،۳۳،۲۰،۱۷،۱۱،۲) قانون رسیدگی به تخلفات اطفال در راستای تصریح نقش اساسی کارمندان اجتماعی که ممد کار پولیس و څارنوالی در مرحله دستگیری و حقیقت یابی قضیه است.

تطبیق میکانیزم رسمی ایجاد شده بین کارکنان اجتماعی، کارکنان محلی و پولیس اطفال از طریق ایجاد سیستم رجعت دهی به منظور کسب اطمینان از تطبیق " گزارشات تحقیق اجتماعی" ( مانند قواعد بیجنگ قاعده نمبر ۱۶، ماده ۱۷ قانون رسیده گی به تخلفات اطفال) بخاطر برخورد با قضایایی اطفالیکه در تخلف با قانون قرار میگیرند.

به اساس این تفاهمنامه موسسه اطفال در معرض خطر مسوولیت های ذیل را به عهده دارد:

  1. مصاحبه با اطفال در مراکز اصلاح وتربیت اطفال جهت دریافت راه حل مشکلات اجتماعی آنها، خانه پری فورم تحقیق اجتماعی، ایجاد و تحکیم ارتباطات و ادغام اطفال با فامیل های شان بعد از برائت گرفتن از محاکم و رهایی شان از مرکز اصلاح و تربیت اطفال در صورت ضرورت.
  2. مشاورین، کارکنان، وکلای مدافع  و نمایندگان موسسه میتوانند توسط معرفی نامه رسمی و پس از کسب اجازه از وزارت عدلیه از مراکز اصلاح و تربیت اطفال بازدید نمایند. وکیل مدافع موسسه توسط معرفی نامه رسمی و پس از کسب اجازه از وزارت عدلیه قضایای اطفال را بطور رایگان وکالت مینماید.
  3. تکمیل فورمه های راپور تحقیقات اجتماعی اطفال و ارائه آن به څارنوال و قاضی مربوطه طفل.
  4. ارایه مساعدت های حقوقی رایگان برای اطفال.
  5. تدویر تریننگ های آموزشی داخل خدمت جهت بلند بردن ظرفیت کاری کارکنان مراکز اصلاح و تربیت اطفال و ایجاد تغیرات مثبت در روش پرسونل خدماتی که  با اطفال سرو کار دارند.
  6. تهیه گزارش های کاری از فعالیت های انجام شده و ارائه آن به وزارت محترم عدلیه و مراکز اصلاح و تربیت اطفال.

مؤسسه بین المللی اطفال در معرض خطر یک مؤسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی بوده و در 5 کشور جهان ( کانگو، لایبریا، سیری لیون، ایتالیا و افغانستان ) فعالیت داشته و از سال ۱۹۹۷ بدینسو در افغانستان فعالیت مینماید. و تا حال پروژه های متعددی را در رابطه به بهبود وضعیت اطفال  نیازمند  تطبیق نموده است.