امضای تفاهمنامه همکاری میان وزارت عدلیه و موسسه کانادایی برای اطفال متاثر از جنگ

تفاهمنامۀ همکاری میان وزارت عدلیه دولت جمهوری  اسلامی افغانستان و موسسه کانادایی برای اطفال متاثر از جنگ، روز دوشنبه مورخ 3/1/1394 در مقر این وزارت به امضا رسید.

این تفاهمنامه توسط سید محمد "هاشمی" معین اداری وزارت عدلیه و داکتر آفتاب طارق "احسان" رئیس پروگرام و سرپرست موسسه، در مورد پروژه محافظت اجتماعی و حمایت حقوقی از زنان و اطفال افغان به امضا رسید. که اهداف این تفاهمنامه چنین پیش بینی گردیده است. 

- فراهم سازی زمینه همکاری میان وزارت محترم عدلیه و موسسه " کانادائی برای اطفال متأثر از جنگ"  جهت بهبود روابط و مساعی مشترک  به منظور اجراء و ارزیابی فعالیت های حقوقی پروژه .

- فراهم نمودن زمینه عرضه خدمات حقوقی رایگان از طریق: ارائه مشوره های حقوقی  و دفاع از حقوق زنان و اطفال متأثر از جنگ و خشونت در ارگان های عدلی و قضائی بطور رایگان.

- بهبود رفاه کلی زنان و اطفال افغان از طریق تقویت میکانیزم های محافظت از زنان با برگزاری تریننگ های ارتقای ظرفیت برای کارمندان مسلکی وزارت محترم عدلیه، اجرای برنامه های آگاهی دهی حقوقی مشترک  برای تعدادی از زنان و مردان که در شورا های محلی و کمپاین ها اشتراک می ورزند، ایجاد پروسه رجعت دهی قضایای مرتبط به موضوع خشونت میان موسسه و وزارت؛ تهیه، انکشاف و در اختیار قرار دادن مواد آموزشی حقوقی که جهت ارتقای ظرفیت و آگاهی دهی حقوقی استفاده میگردد، توسط جانبین.

این تفاهمنامه که به ارزش یک میلیون و هفتصدو هفده هزارو دوصدو ده ( 1717210 ) دالر امریکایی می باشد از طرف جامعه اروپا و سفارت امریکا تمویل گردیده و الی 1/3/2016 ادامه می یابد.  

مؤسسه کانادائی برای اطفال متأثر از جنگ ( War Child Canada ) یک مؤسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی بوده که در 6 کشور جهان ( یوگاندا، سودان، سودان شمالی، کانگو، سریلون و افغانستان) فعالیت مینماید. این موسسه در افغانستان از سال 1999 بدینسو فعالیت دارد. و تا حال پروژه های متعددی را در رابطه به بهبود وضعیت زنان و اطفال  تطبیق نموده است.

پروژه " محافظت اجتماعی و حمایت حقوقی از زنان و اطفال افغان " از طرف جامعه اروپا و پی آر ام ( سفارت امریکا) تمویل و توسط دفتر " War Child Canada " تطبیق میگردد.بخش حقوقی این پروژه درهمآهنکی و تفاهم با ریاست عمومی مساعدت های حقوقی وزارت عدلیه عملی میگردد و فعالیت های اساسی آن: ایجاد پروسه رجعت دهی قضایای خشونت میان جانبین، تدویر ورکشاپ های ارتقای ظرفیت برای کارمندان ریاست مساعدت های حقوقی، اجرای برنامه آگاهی دهی حقوقی مشترک در ساحاتیکه از طرف موسسه مشخص میگردد، شریک ساختن مواد آموزشی حقوقی میان جانبین و همکاری در ارتباط به نشر و پخش موضوعات مرتبط به برنامه های موسسه از طریق آمریت آگاهی عامه حقوقی ریاست مساعدت های حقوقی میباشد.