ملاقات ماجد عبدالرحمن سفیر کشور مصر در افغانستان با وزیر عدلیه

روز سه شنبه مورخ 26/7/1390 آقای ماجد عبدالرحمن؛ سفیر مصر در افغانستان با څارنپوه حبیب الله «غالب» وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمود. در این ملاقات طرفین روی همکاری های دوجانبه صحبت نموده و ابراز داشتند که مصر و افغانستان دو کشور مسلمان، دوست و همکار تاریخی یکدیگر می باشند.
وزیر عدلیه، همچنان یادآور شدند که دولت مصر همیشه در بخش های تعلیم و تربیه پیشگام بوده و شخصیت ها و کادر های خوبی را به افغانستان تحویل داده است. دانشگاه الازهر مصر یکی از  دانشگاه هایی است که همواره در تربیه و پرورش نسل جوان افغان کوشش هایی را به خرج داده است، علاوه بر این، استادان و پروفیسوران مصری در ایام جهاد و مهاجرت، به تعلیم و تربیه جوانان مسلمان افغانستان چه در دانشگاه های افغانستان و چه در نهادها و مراکز تعلیمی دیگر شتافتند که ثمره آن پرورش جوانان ما با یک روحیه اسلامی و آشنا به زبان عربی می باشد.
وزیر عدلیه افزودند که ما یک رابطه بسیار خوب تقنینی با جمهوری عربی مصر از سابق داشته و داریم و اکثراً قوانین افغانستان با اقتباس از قوانین مصر تهیه و ترتیب گردیده است. متاسفانه در سه دهه بحران که در افغانستان حاکم بوده است، افراد متخصص و مسلکی ما در عرصه های مختلف از جمله قانونگذاری از دست رفته و اکنون ما با مشکلات زیادی در این بخش ها بالاخص در ریاست تقنین روبرو هستیم. نبود افراد مسلکی و متخصص در این ریاست همواره از چالش های مهم و عمده فرا روی بخش تقنین و قانونگذاری می باشد. ایشان همچنین اضافه کردند که ما صد در صد نمی توانیم به غرب و یا متخصصین غربی اتکاء نماییم، چون برمبنای قانون اساسی افغانستان هیچ قانونی نباید در تضاد با شریعت اسلامی باشد، بناء ما خواستار آن هستیم تا متخصصین را از جمهوری عربی مصر در بخش ها و دیپارتمنت های مختلف تقنین جلب و جذب نماییم و در انکشاف ، ارتقاء و تقویت ظرفیت این ریاست از وجود آنها بهره لازم ببریم.
وزیر صاحب عدلیه خاطر نشان ساختند که جهت ارتقای ظرفیت و انکشاف مهارت ها در این وزارت، اگر دولت جمهوری اسلامی مصر، بورسیه های آموزشی را به سویه لیسانس و ماستری و دوکتورا در بخش های حقوق و شرعیات در اختیار این وزارت قرار دهند تا افراد مستعد و جوان را جهت آموزش به آن کشور اعزام نماییم تا پس از فراغت به خدمت این وزارت بشتابند.
سپس آقای ماجد عبدالرحمن؛ سفیر جمهوری عربی مصر ضمن قدردانی، از روابط مداوم و دیرینه هر دو کشور سخن گفته و مصر را یکی از همکاران دائمی افغانستان در بخش های تعلیم و تربیه دانسته و از ادامه همکاری ها و کمک های آن کشور در آینده اطمینان داد.
همچنان در قسمت ارتقای ظرفیت ریاست تقنین و جلب و جذب متخصصین از جمهوری عربی مصر، وعده همکاری نموده و بیان داشتند که آنچه در توان دارند در این راه دریغ نخواهد ورزید. وی افزود؛ دولت مصر آماده است با استفاده از صندوق خاص وزارت خارجه مصر هیئت از کارشناسان قانون و قانونگذاری را به افغانستان اعزام بدارند.
وی خواهان ارسال کتبی خواسته ها و مطالبات وزارت عدلیه به سفارت جمهوری عربی مصر شدند تا در مورد آنها اقدامات عملی را انجام دهند.
در مورد بورسیه های تحصیلی لیسانس، ماستری و دوکتورا نیز علاوه نمودند که جمهوری عربی مصر سالانه بورسیه های متعددی را در رشته های مختلف و در دانشگاه هایی چون الازهر، قاهره، اسکندریه و عین الشمس به وزارت تحصیلات عالی افغانستان اهدا می نماید. ایشان یادآور شدند که کشور مصر طبق موافقت نامه با وزارت تحصیلات عالی افغانستان، سالانه تعداد 200 بورسیه را به محصلین افغان در نظر گرفته است و اظهار تاسف داشتند که از این بورسیه ها استفاده مناسب صورت نمی گیرد و ایشان خاطرنشان ساختند که تلاش خواهند ورزید تا این بورسیه ها بصورت مستقل به وزارت عدلیه نیز اهدا و فرستاده شود.
ایشان در خاتمه ضمن اظهار امتنان از وزیر صاحب عدلیه خواهش داشتند تا در صورتی که فرصتی مناسب میسر گردد از جمهوری عربی مصر دیدار داشته باشند و با مقامات مسئول مصری در زمینه ملاقات و تبادل نظر داشته و همزمان از مراکز علمی – تحقیقی بخصوص تقنین آن کشور دیدار نمایند.