تدویر نخستین جلسه کمیته انسجام و هماهنگی حقوق بشر

نخستین جلسه کاری کمیته انسجام و هماهنگی حقوق بشر روز دوشنبه مورخ 29 جدی 1393 تحت ریاست قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در تالار کنفرانس های این وزارت راه اندازی گردید. درین جلسه نماینده های 15 نهاد عضو کمیته انسجام و هماهنگی و نماینده های برخی از نهاد های ملی و بین المللی دیگر نیز اشتراک نموده بودند.

ابتداء سرپرست وزارت عدلیه پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: قمسیکه در جریان قرار دارید دولت افغانستان در سال های اخیر تعداد از اسناد مهم بین المللی را که عده ای از آنها الزامی و عده آن غیر الزامی بودند امضا نموده که با امضای این اسناد ضمن اینکه یک رهنمود برای غنامندی و چارچوب حقوقی و قانونی دولت افغانستان است، مکلفیت های بسیار سنگینی را به عهده دولت افغانستان و ادارات محترم دولتی گذاشته است که ما نگزیریم این مکلفیت های خویش را ایفا نماییم.

وی اضافه نمود که دولت افغانستان 401 سفارش را از سازمان ملل متحد دریافت نموده و همه ساله از تطبیق آن به سازمان ملل متحد گزارش میدهد. ولی نسبت عدم  انسجام و هماهنگی میان ادارات دولتی، دولت افغانستان نتوانسته آنطوریکه باید و شاید است، اقدام عملی نماید.

وی همچنان از اعضای کمیته خواست که در مطابقت با مقرره حمایت حقوق بشر در ادارات دولتی، سفارش های را که از وزارت امور خارجه و از طریق اداره حمایت حقوق بشر دریافت مینمایند به وقت و زمانش پیگیری نموده و از تطبیق آن به اداره حمایت حقوق بشر گزارش ارائه نمایند تا در آینده بتوانند یک گزارش منظم و دقیقی را از طریق وزارت امور خارجه به سازمان ملل متحد ارائه نمایند.

در ادامه جلسه روی نحوه کار این کمیته، پلان عمل ملی سفارشات میکانیزم های نظارتی سازمان ملل متحد و منظوری پلان سالانه اداره حمایت حقوق بشر بحث مفصل صورت گرفت.  

در نتیجه پلان کاری اداره حمایت حقوق بشر و پلان عمل ملی سفارشات که قبلا در هماهنگی با ادارات مربوطه تدوین گردیده بود از طرف کمیته تایید، و در رابطه به طرز کاری کمیته انسجام و هماهنگی به اداره حمایت حقوق بشر وزارت عدلیه وظیفه سپرده شد تا الی تدویر دومین جلسه کاری طرزالعمل کاری کمیته متذکره را تسوید و غرض تایید به جلسه ارایه نماید.   

مقررۀ حمایت حقوق بشر در ادارات دولتی در جلسه مؤرخ 13/5/1393 شورای محترم وزیران در سه فصل و دوازده ماده به تصویب رسیده و در جریده رسمی شماره 1148 به تاریخ 26 سنبله نشر و نافذ گردیده است.

 بر اساس مفاد مادۀ ششم این مقرره، به منظور انسجام و همآهنگی بهتر امور مربوط به حمایت حقوق بشر در ادارات دولتی کمیته مذکور متشکل از نهاد های ذیربط دولتی و جامعه مدنی ایجاد و امور مربوط به حقوق بشر را در ادارات ذیربط هماهنگ می نمایند.