ملاقات مشاورین حقوقی ریاست جمهوری با سرپرست وزارت عدلیه

آقای عبدالعلی محمدی و محمد اشرف رسولی مشاورین حقوقی ریاست جمهوری روز چهارشنبه مورخ 3/10/1393 با قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان و یک تعداد روسای مرکزی این وزارت دیدار و گفتگو نمودند.

هدف این جلسه را بررسی مشکلات و چالش های موجود در وزارت عدلیه و سیستم عدلی افغانستان تشکیل میداد.

ابتدا نجیب الله جامی رئيس منابع بشری و عبدالمجید غنی زاده سرپرست ریاست عمومی تقنین وزارت عدلیه راجع به تشکیلات، وظایف، مسؤلیت ها و مشکلات موجود در ریاست های مرکزی و ریاست های عدلیه ولایات توضیحات مفصل ارائه نمودند.

بعداً قانونوال سید یوسف حلیم سرپرست وزارت عدلیه نیز راجع به چالش های موجود در وزارت عدلیه صحبت مفصل نموده فرمود که متاسفانه ما هنوز کدام پالیسی مشخص روشنی را از طرف حکومت نداریم و نمی دانیم چی کارهای را باید انجام دهیم.

وی همچنان در ادامه سخنان شان فرمود که یک حکم از طرف ریاست جمهوری به وزارت مالیه داده شده درمورد معطل قرار دادن مصارفات ادارات به استثنای معاشات مامورین که متاسفانه این حکم بسیاری از ادارات را فلج ساخته و در انجام امور روزمره شان دچار مشکل شده اند.

وی همچنان در ارتباط به وظایف وهدایات رسمی که از طرف کابینه و رئیس جمهور به وزارت عدلیه سپرده شده بود در مورد چگونگی اجرای آن معلومات مفصل ارائه نمود.

سپس آقای عبدالعلی محمدی مشاورحقوقی رئیس جمهور در مورد ارزش و اهمیت قانون صحبت نموده گفت: در افغانستان قانون 120 سال عمر دارد اما متاسفانه کسی با قانون آشنایی ندارد وما در ارزش دادن به قانون عقب ماندیم و این یک مشکل جدی است که متاسفانه ما را یک مقدار ضعیف نشان میدهد.

وی همچنان درعرصه تقویت وزارت عدلیه تاکید نموده گفت که این وزارت باید جایگاه اصلی اش تثبیت شده و به یک وزارت فعال و قوی تبدیل شود تا بتواند تاثیری سازنده و مثبت خود را در وضعیت حقوقی کشور داشته باشد که خوشبختانه رئیس جمهور هم با این موضوع موافق است.

در اخیر مشاور رئیس جمهور مشوره ها و هدایات لازم را به وزارت عدلیه ارائه نموده و وعده سپرد که در حل مشکلات این وزارت از هیچ گونه کمک و همکاری دریغ نخواهد ورزید.