تدویر جلسه کمیتۀ انسجام و هماهنگی و معرفی مقرره حمایت حقوق بشر در ادارات دولتی

واحد حمایت از حقوق بشر وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان روز یکشنبه مورخ 9/9/1393 محفلی را تحت عنوان (جلسه کمیتۀ انسجام و هماهنگی و معرفی مقرره حمایت حقوق بشر در ادارات دولتی) در هوتل کابل استار شهر نو کابل دایر نمود.

درین محفل سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه، واصل نور مهمند معین وزارت کار و امور اجتماعی، سیده مژگان مصطفوی معینه وزارت امور زنان، خانم الیزابیت آفیسر ارشد یوناما در کابل، معینان وزارت های معارف ، صحت عامه ،عودت مهاجرین ، مشاور ارشد وزارت دفاع ملی و نمایندگان سایر ادارات ذیربط اشتراک نموده بودند.

ابتدا سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: وزارت عدلیه بخاطر اجرای مکلفیت های بین المللی حقوق بشر مخصوصاً تطبیق کنوانسیون های بین المللی که افغانستان به آن ملحق شده در سال 1389 اداره حمایت از حقوق بشر را منحیث یک میکانیزم بین الوزارتی با همکاری مالی و تخنیکی اداره انکشافی سازمان ملل متحد ایجاد نمود که از آن زمان تا حال این اداره فعالیت های مثبت و اقدامات خوبی را در راستای تطبیق کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر انجام داده که جا دارد از تلاش ها و زحمات شان کمال تقدیر و تشکر خود را ابراز نمایم.اما با همه این فعالیت های که انجام شده متاسفانه این فعالیت ها مطابق یک سند تقنینی خاص انجام نشده زیرا این فعالیت ها در شرایطی انجام شده که ما از لحاظ قانونی در خلا قرار داشتیم و از آغاز فعالیت های این اداره این ضرورت احساس می شد تا برای صلاحیت ها، وظایف و میکانیزم هماهنگی این اداره با ادارات دولتی یک سند تقنینی باید وجود داشته باشد، به همین لحاظ با تلاش همکاران ما در ریاست عمومی تقنین و واحد حمایت حقوق بشر مقرره حمایت از حقوق بشر در ادارات دولتی در برج اسد سال 1393 توسط شورای محترم وزیران تصویب و در اخیر سنبله همین سال به توشیح رئیس جمهور رسید که خوشبختانه امروز این مقرره را در اختیار داریم که بعدا همکاران ما به طور مفصل خدمت تان معرفی خواهد کرد.

وی اضافه نمود که به اساس ماده ششم این مقرره و به منظور انسجام و هماهنگی بهتر امور مربوط به حقوق بشر در ادارات دولتی یک کمیته ایجاد شده که متشکل از از وزیر عدلیه و معینان ده وزارت خانه و نماینده های لوی څارنوالی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، جامعه مدنی و رئیس واحد حمایت حقوق بشر به عنوان منشی این کمیته می باشد.

وی همچنان از اعضای کمیته خواست که هر چه زودتر اولین جلسه شانرا برگزار نموده و نماینده های مشخص شده درین مقرره خودشان شخصاً در جلسات حضور یابند تا وظایف مهم و سنگینی که به عهده این کمیته گذاشته شده به شکل بهتر آن به انجام برسد.

بعداً معینان وزارت های کار و امور اجتماعی، امور زنان، صحت عامه، معارف و خانم الیزابیت آفیسر ارشد یوناما در کابل به ترتیب پیرامون موضوع صحبت نموده و همکاری شانرا در تطبیق این مقرره اعلام نمودند.

سپس آقای عارفی مشاور و کارشناس حقوقی معاونت دوم ریاست جمهوری تصویب این مقرره را به وزارت عدلیه و ادارات ذیربط تبریک گفته و پیام معاون دوم ریاست جمهوری را به جلسه قرائت نمود.

در اخیر عبدالوحید هدایت مسئول اداره حمایت حقوق بشر وزارت عدلیه مقرره حمایت حقوق بشر در ادارات دولتی را به معرفی گرفته و از دستآورد این اداره به جلسه مفصلاً معلومات ارائه نمود.