تدویر ورکشاپ مشورتی در مورد مسوده گزارش ارزیابی ساحوی

برنامه انکشافی سازمان ملل متحد پروژه عدالت و حقوق بشر در افغانستان (UNDP/JHRA) روز شنبه مورخ 17/8/1393 ورکشاپ مشورتی را در مورد مسوده گزارش ارزیابی ساحوی (ارزیابی به منظور تعیین حدود میکانیزم های حل و فصل منازعات سنتی که میتواند در موضوعات مدنی استفاده گردد) که توسط داکتر علی وردک مشاور خارجی (UNDP/JHRA) تهیه گردیده است در تالار کنفرانس های وزارت عدلیه دایر نمود.

ابتدا سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: بحث امروزی ما بیشتر روی حل و فصل منازعات حقوقی از طریق عدالت غیر رسمی است و اینکه چطور میتوانیم میکانیزمی را برای حل منازعات سنتی در افغانستان ایجاد کنیم.

وی اضافه نمود که ریاست تقنین وزارت عدلیه از سال 1389 به این طرف در ارتباط به عدالت غیر رسمی کار های زیادی را انجام داده و مسوده قانون جرگه ها و شورا های اصلاحی تکمیل شده و قرار است که در ربع اخیر همین سال در شورای وزیران روی آن بحث صورت گیرد.

وی همچنان فرمود: با توجه به اهمیت بسیار اساسی این موضوع و با توجه به واقعیت موجود که بیشتر موضوعات حقوقی و حتی جزائی از طریق عدالت غیر رسمی و عدالت ترمیمی حل و فصل میشود، این احساس دیده میشود که دوستان ما درین رابطه نظریات مشخص شانرا ارائه نمایند و یافته های شان را از ارزیابی ولایتی با همکاران ما شریک سازند. وی از اشتراک کنندگان خواست تا یک گروپ کاری را از بین اشتراک کنندگان جلسه و یا مجموعه های بیرونی تشکیل دهند تا روی یافته های این ارزیابی که داکتر علی وردک انجام داده بحث نمایند و مواردی که در طرح قانون جرگه ها و شورا های اصلاحی نیامده در آن گنجانیده شود تا یک طرح کامل و جامع تهیه گردد.

بعداً آقای لوکا بروکیری متخصص مدیریت معلومات و اشتراک عامه پروژه عدالت و حقوق بشر در افغانستان در مورد اهداف این تحقیق صحبت نمود.  

در اخیر داکتر علی وردک پریزینتیشن تهیه شده اش را در مورد یافته های اساسی و پیشنهادات مسوده گزارش ارائه نموده و پیرامون قانون شورا ها و جرگه ها بحث صورت گرفت.