تدویر جلسه کمیته تخنیکی تسوید قانون جامع اطفال

جلسه کمیته تخنیکی تسوید قانون جامع اطفال روز یکشنبه مورخ 9/6/1393 تحت ریاست قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در تالار کنفرانس های این وزارت دایر گردید.

درین جلسه قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه، محترم واصل نور مهمند معین وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین، عبدالمجید غنی زاده سرپرست ریاست عمومی تقنین وزارت عدلیه وجمعی از نمایندگان وزارت خانه ها و ادارات ذیربط اشتراک نموده بودند.

ابتدا آقای حلیم پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: قسمیکه در جریان هستید از زمانی که کنوانسیون حقوق طفل در سال 1989 از طرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و به تعقیب آن اعلامیه حقوق طفل ( جینوا ) و بعداز آن اعلامیه جهانی حقوق طفل و بلاخره میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی از طرف سازمان ملل متحد به تصویب رسید که افغانستان به بخش های ازین کنوانسیون ها الحاق نموده است. در تمام این کنوانسیون ها تاکید براین شده که دولت ها باید در رابطه به حقوق طفل قانون گذاری نموده و مفاداتی که درین کنوانسیون ها پیشبینی شده را در قوانین خود منعکس بسازند.

از همین بابت بود که وزارت عدلیه به همکاری اداره محترم یونیسف یک سال قبل روی این پروژه کار را آغاز نمود تا یک کد جامع و وسیعی را برای اطفال تنظیم نماید که تمام موضوعات را از زمانی که طفل در حالت جنین به سر میبرد و تا زمانی که به سن رشد میرسد، شامل گردد. که متاسفانه بنابه مشکلاتی که در تطبیق این پروژه وجود داشت، این پروژه به ثمر نرسید. تقریبا چهارماه قبل ما دو باره این موضوع را با اداره محترم یونیسف شریک ساختیم که خوشبختانه اداره محترم یونیسف تعهد نمود که با وزارت عدلیه همکاری مالی و تخنیکی می نماید.

وی همچنان فرمود که اداره محترم یونیسف این بار ابتکار عمل را به وزارت عدلیه و سایر ادارات ذیربط دولتی که در رابطه به حقوق طفل کار مینمایند، واگذار نموده است. 

معین وزارت عدلیه از اشتراک کنندگان در جلسه خواست که در جلسات کمیته تخنیکی به صورت دوامدار اشتراک نموده و نظریات شانرا به طور آزادانه ابراز نمایند تا در پایان کار ما بتوانیم یک کد جامع اطفال را که جوابگوی تمام نیازمندی  های طفل و ادارات تطبیق کننده باشد، تنظیم نماییم.

بعداً واصل نور مهمند معین وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین راجع به وضعیت اطفال در افغانستان به طور مفصل معلومات ارائه نمود.

در اخیر راجع به پلان تطبیقی پروژه تسوید قانون جامع اطفال توضیح مختصر ارائه گردیده و پیرامون موضوعات اساسی پروسه تسوید این قانون بحث همه جانبه صورت گرفت.