تدویر جلسه کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان

جلسه کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان روز چهار شنبه مورخ 28/3/1393 تحت ریاست قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در تالار کنفرانس های این وزارت برگزار گردید.

ابتدا سرپرست وزارت عدلیه پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: مطابق قانون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان، کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان مکلف است که گزارش اجراآت و فعالیت های سالانه خود را در اخیر هر سال به شورای محترم وزیران ارائه نماید که خوشبختانه گزارش کاری کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان در سال 1392 از طرف سکرتریت کمیسیون تهیه و به شورای وزیران فرستاده شد. این گزارش در راستای مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان، دستگیری مرتکبین جرایم اختطاف و قاچاق انسان و همچنان حمایت از قربانیان اختطاف و قاچاق انسان تهیه شده بود و امیدوارم که مورد تائید شورای وزیران قرار گیرد.

وی اضافه نمود که محتوای گزارش نشان دهنده این حقیقت است که دولت افغانستان از طریق ادارات ذیربط عضو کمیسیون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان در قسمت تطبیق قانون در راستای مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان، حمایت از قربانیان قاچاق انسان و همچنان در راستای مجازات مرتکبین جرایم قاچاق انسان فعالیت های مثمری را انجام داده است ولی با توجه به شاخصه های مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان در مقایسه با کشور های دیگر آنچه که باید انجام میشد انجام نشده و تا هنوز هم سوالاتی نزد جامعه بین المللی مطرح است. البته مشکلات، کمی و کاستی های وجود دارد ولی با وجود این مشکلات و با توجه به وضعیت موجود دست آورد های خوبی داریم و امیدواریم که مورد قناعت مجامع بین المللی هم قرار گیرد.

وی همچنان اضافه نمود که یکی از دست آورد های دیگر دولت افغانستان الحاق به پروتوکول پالرمو و تصویب آن توسط شورای وزیران، ولسی جرگه و مجلس سنا میباشد که انشاءالله از طرف رئیس جمهور هم توشیح خواهد شد، که این یک دست آورد مهم دیگر برای دولت افغانستان است.

بعداً مسوده لایحه طرز فعالیت کمیسیون های ولایتی مبارزه علیه جرایم اختطاف و قاچاق انسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و با آوردن اصلاحات لازم در بعضی ماده های آن، مورد تائید قرار گرفت.

سپس متن مسوده پیشنهاد ایجاد کمیسیون های ولایتی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان با تصحیحات لازم از جانب کمیسیون تائید گردیده و فیصله شد تا غرض منظوری به مقام عالی ریاست جمهوری ارائه گردد. و همچنان فیصله گردید که ادارات عضو کمیسیون که تا اکنون پلان کاری سال 1393 و گزارش کتبی فعالیت های ربع اول را ارسال ننموده اند الی 15 سرطان سال جاری به سکرتریت کمیسیون ارائه نمایند. در ضمن از وزارت محترم امور خارجه خواسته شده تا زمینه ملاقات نمایندگان وزارت های کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین، امور داخله و عودت مهاجرین به شمول وزارت خارجه را در مورد اطفال اخراج و رد مرز شده از عربستان سعودی با سفارت محترم آن کشور در کابل فراهم سازد.

در اخیر نماینده های ادارات عضو کمیسیون گزارش فعالیت های انجام شده شانرا به طور شفاهی به جلسه ارائه نمودند.