تدویر ورکشاپ نظارت و ارزیابی تسهیلات کمک های بلاعوض حقوقی (لگف)


ریاست مساعدت های حقوقی وزارت عدلیه و انجمن مستقل وکلای مدافع دولت جمهوری اسلامی افغانستان به کمک و همکاری برنامه انکشافی ملل متحد (UNDP) و بنیاد حقوقی بین المللی در افغانستان (ILF-A) ورکشاپ سه روزۀ نظارت و ارزیابی تسهیلات کمک های بلاعوض حقوقی را روز دوشنبه مورخ 12/3/1393 در هوتل پارک ستار شهر کابل برگزار نمود.
هدف ازاین ورکشاپ را طرح چوکات کاری نظارت و ارزیابی، مدیریت دوسیه های موکلین خدمات مساعدت های حقوقی (لگف)، طرح رهنمود ها برای گروپهای آسیب پذیر در مورد دسترسی شان به خدمات مساعدت های حقوقی (لگف) و طرح طرزالعمل عملیاتی معیاری در مورد پرداخت حق الزحمه وکلای مدافع از طریق انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان برای فعالیت های لگف تشکیل میداد.  
ابتدا سید محمد هاشمی معین  اداری وزارت عدلیه پیرامون اهمیت داشتن وکیل مدافع برای مظنون و متهم صحبت نموده فرمود که حق داشتن وکیل مدافع یکی از عناصر اصلی و محوری محاکمه عادلانه است و بسیار مهم است که مظنون و متهم به وکیل مدافع دسترسی داشته باشد زیرا مظنون و متهم باید بداند که اتهام اش چی است، تا چی وقت تحت نظارت پولیس و تحت تحقیق څارنوال قرار خواهد داشت و چطور از خود دفاع نماید.
وی اضافه نمود که نکته اصلی در مبنای وکالت هم اصل دسترسی به وکیل مدافع و محاکمه عادلانه است و در یک تعریف بسیار ساده مفهوم محاکمه عادلانه تطبیق قانون است. از آن جائیکه مطابق قانون در عرصه های حقوق جزا و حقوق مدنی اصل اول برائت ذمه است پس باید اصحاب دعوی حق دفاع از خود را داشته باشند و دفاع بدون آشنائی با قوانین و احکام مرتبط به آن مشکل است و با در نظرداشت گستردگی و پیچیدگی در قوانین شاید هر شخصی نتواند احکام قانون را به آسانی درک کند. به همین لحاظ اصحاب دعوی باید اشخاص آگاه، خبیر، با تجربه و قانون دان را به عنوان وکیل خود تعین نمایند تا از حق آنها دفاع نماید.  
سپس اسد الله وحدت رئیس ریاست مساعدت های حقوقی وزارت عدلیه، نماینده انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان و خانم جنیفر سمیت دایرکتر اجرایوی بنیاد حقوقی بین المللی به ترتیب پیرامون موضوع صحبت نمودند.
درین ورکشاپ که به مدت سه روز ادامه یافت نمایندگان ارگان های عدلی و قضایی افغانستان، وزارت ها و ادارات ذیربط اشتراک نموده بودند.