116 تن، وارد دور سوم ستاژ تقنینی وزارت عدلیه گردیدند

 19 ثور 1398

دور سوم ستاژ تقنینی وزارت عدلیه ج.ا.ا، امروز در یک مراسم رسمی آغاز گردید. در این برنامه در حدود 116 تن از فارغان رشته‌های حقوق و شرعیات و کارمندان بخش تقنینی و حقوقی ادارات دولتی جذب گردیده که تقریباً 50% آنان را طبقه اناث تشکیل می‌دهد.

جلالتمآب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا، برگزاری این برنامه را مهم خوانده و روی اهمیت آن در عرصۀ قانونگذاری صحبت نمود. وی برای شاملین این برنامه آرزوی موفقیت نموده و از آنها خواست تا از این فرصت استفاده بهتر نمایند.

وی گفت: ستاژ تقنینی وزارت عدلیه که در چوکات انستیتوت امور قانونگذاری این وزارت تشکیل شده است، به‌منظور ارتقای سطح دانش حقوقی و فراهم آوری زمینه کسب مهارت‌های تخصصی و مسلکی در عرصه‌های تسوید، تدقیق و طی مراحل اسناد تقنینی همه ساله برگزار می‌گردد.

وی آرزو نمود که در پایان این دوره، ستاژران به فهم درستی از اهمیت قانون گذاری و ظرافت‌های آن دست یافته و به عنوان متخصصین عرصه قانونگذاری و با آگاهی کامل از نظام حقوقی افغانستان، بتوانند در تکامل هر چه بیشتر این نظام و رفع چالش‌های آن سهم مؤثری داشته باشند. برنامه ستاژ تقنینی تا کنون دو دوره خود را در سال‌های 1395 و 1397 سپری کرده است که در دور اول تعداد 27 نفر و در دور دوم تعداد 100 نفر از ستاژران موفق به اتمام دوره و اخذ تصدیق نامه فراغت گردیدند.

وزیر عدلیه وعده نمود که با توجه به مکلفیت قانونی وزارت عدلیه در مورد ارتقای ظرفیت اعضای مسلکی بخش‌های قضایای دولت و حقوق، عنقریب ستاژ حقوقی داخل خدمت برای تعدادی از اعضای مسلکی این بخش‌ها توسط انستیتوت امور قانونگذاری و تحقیقات علمی- حقوقی برگزار خواهد شد.

وزیر عدلیه از کمک‌های مالی و تخنیکی تمویل کننده‌گان برنامۀ ستاژ تقنینی سپاس‌گزاری نموده و خواهان تداوم همکاری‌های شان در این عرصه گردید.

قانونوال عبدالمجید غنی‌زاده رییس عمومی انستیتوت امور قانونگذاری وزارت عدلیه، نیز از اهمیت این برنامه یاد نموده گفت: تهیۀ پیش‌نویس اسناد تقنینی از زمره مسؤولیت‌های اداره مربوط می‌باشد، اما به سبب نبود اشخاص مسلکی و ورزیده، پیش‌نویس‌هایی که ارایه می‌گردد، قابل قبول نبوده و کاستی‌های زیادی دارد و این یک چالش بزرگ درعرصه قانونگذاری می باشد.

وی اضافه نمود که خوشبختانه کابینه جمهوری اسلامی افغانستان در مصوبه شماره 18 مؤرخ 6/10/1397 خود در جهت حمایت و تشویق فارغان برنامه ستاژ تقنینی تصریح داشته است که وزارت‌ها و ادارات دولتی موظف اند در استخدام کارکنان امور تقنینی خویش به فارغ التحصیلان رشته‌های حقوق و شرعیات که دارای سند فراغت از برنامه ستاژ تقنینی وزارت عدلیه می‌باشند، اولویت دهند. و حین استخدام برای آنعده افرادیکه از برنامه ستاژ تقنینی وزارت عدلیه فارغ گردیده اند، یک سال تجربه کاری محاسبه نمایند.

وزارت عدلیه به‌منظور آسان ساختن روند قانونگذاری و برای این‌که در ادارات کسانی باشند که بتوانند از عهده تهیۀ اسناد تقنینی به خوبی برآیند و اسناد تقنینی قوی را - هم از نظر محتوا و هم از نظر کمیت و کیفیت - به وزارت عدلیه تقدیم نمایند، ستاژ تقنینی را برگزار نموده است. با استخدام فارغان ستاژ تقنینی در اداره‌های دولتی، روند تسوید قوانین مسلکی‌تر شده و سبب سهولت در امور قانون‌گذاری می‌گردد.