وزارت عدلیه ج.ا.ا کنگره ملی مساعدت‌های حقوقی افغانستان را برای سه روز در کابل برگزار کرده است.

 23 جدی 1397

این کنگره از سوی جلالتمآب قانونپوه سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه، امروز در کابل افتتاح گردید. در این کنگره، معینان، رؤسا و کارمندان وزارت عدلیه، نمایندگان ستره محکمه، لوی سارنوالی، وزارت امور داخله، انجمن مستقل وکلای مدافع، و جامعه مدنی برای سه روز اشتراک نموده اند.

وزیر عدلیه کشور به پیشینه و ضرورت وکیل مدافع صحبت نموده و افزود که در حال حاضر 151 تن مساعد حقوقی در سراسر کشور وجود دارد که با توجه به نفوس کشور و سطح نیازمندی در این زمینه، قناعت ‌بخش نیست.

وی همچنان گفت که اشتراک کننده گان، پلان عمل مساعدت‌های حقوقی و مقرره مساعدت‌های حقوقی و سایر برنامه‌های موجود در این زمینه را بازنگری و ارزیابی نموده و به منظور بهبود وضعیت مساعدت‌های حقوقی در سراسر کشور، برنامه‌های جدید و کارآمد تهیه خواهند کرد.

وزیر عدلیه اضافه کرد که افزایش امتیاز‌های مساعدین حقوقی در شورای عالی حاکمیت قانون به بحث گذاشته شده است. وی ابراز امیدواری کرد که در راستای تطبیق تصامیم آن اجرأت لازم صورت گیرد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، مهم‌ترین عناصر حکومت‌داری خوب‌را؛ ارائه خدمات عدلی و قضایی به مردم، دسترسی شهروندان به عدالت و حاکمیت قانون عنوان کرده و افزود: "اگر در کشوری عدالت تطبیق نشود و قانون حاکمیت پیدا نکند و اگر اصلاحات در سکتور عدلی و قضایی تطبیق نشود، هیچ عرصه دیگر حکومت‌داری اصلاح نخواهد شد".

آقای دانش هم‌چنان از کارکردهای سکتور عدلی و قضایی افغانستان به نیکی یاد کرده افزود: بعد از شکل‌گیری حکومت نوین در کشور، شاهد رشد و شکوفایی در عرصه‌های مختلف چون: ارائه خدمات عدلی و قضایی، مبارزه با جرایم، تصویب و تواشیح قوانین، ارائه خدمات حقوقی به مظنونین و متهمین و بسا موارد دیگر هستیم. معاون دوم ریاست جمهوری این کارکردها را ستایش نموده و از تدقیق و طی مراحل 400 سند تقنینی از سوی این وزارت، تقدیر و تشکر کرد. او گفت که در دورۀ حکومت وحدت ملی، کارکرد وزارت عدلیه در راستای قانونگذاری در تاریخ کشور، بی پیشینه بوده است.

دکتر ذکیه عادلی معین امور اجتماعی وزارت عدلیه در باره‌ی این کنگره صحبت نموده و از مؤسسه عدالت در افغانستان و برگزار کننده گان این کنگره سپاسگزاری نمود.

در ادامه، اریک جیمز گراهم پتزیک، رییس پروژه عدالت در افغانستان در باره‌ی دوام همکاری‌های شان در این زمینه سخنرانی نموده و ایجاد صلح در کشور را مبتنی بر ایجاد عدالت و گسترش خدمات عدلی و حقوقی در سراسر کشور بیان کرد. وی در ادامه پیام آقای جان بس سفیر آمریکا در کابل را در باره‌ی این کنگره به نشر سپرد. آقای جان بس در پیام ضبط شده اش، از تعهد و همکاری‌های کشورش در راستای حاکمیت قانون در افغانستان اطمینان داد.