وزیر عدلیه کشور در ششمین اجلاس وزرای عدلیه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های به ایجاد همکاری‌های منطقوی به منظور مبارزه با جرایم فراملی تأکید نمود.

جلالت‌مآب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا، به دعوت سرپرست وزارت عدلیه جمهوری قرغیزستان در این اجلاس اشتراک نموده، روی موضوعات مرتبط به اجلاس از جمله نیاز به همکاری‌های منطقوی جهت مبارزه با جرایم فراملی تأکید کرد. وی گفت: به سلسله همکاری‌های منطقوی و مبارزه در برابر تروریزم جهانی و جرایم فراملی، انتظار می‌رود تا در زمینه اصلاح کودکانی که از طرف حلقات جنایت‌کار تروریزم به حملات انتحاری تشویق و کشانده می‌شوند، همکاری همه جانبه صورت گیرد. وزیر عدلیه اضافه کرد: اصلاح و تربیت اطفال متخلف از قانون [اطفال مظنون، متهم و یا محکوم به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی] و تقدیم آن‌ها به عنوان افراد سالم به جامعه و جلوگیری از قاچاق انسان و قاچاق مهاجران، از مواردی است که ضرورت همکاری کشورهای منطقه را می‌طلبد.  او ابراز امیدوار کرد که از آدرس همین کنفرانس به کشورهایی که با کسب منفعت از تروریزم، منطقه و جهان را به بی ثباتی روبه‌رو ساخته اند، توصیه گردد تا از آتش افروزی به امید منفعت‌های موهومی، دست بردارند.

وزیر عدلیه کشور در این اجلاس گفت: منحیث وزیر عدلیه در جهت مبارزه با خطرات بزرگ جهانی از جمله تروریزم، جرایم ضد بشری و قاچاق انسان، در محدودۀ صلاحیت و مسئولیت خویش، فعالیت‌های چشم‌گیری را در زمینه‌ی ایجاد چهارچوب حقوقی و قانونی برای مبارزه با این جرایم، انجام داده ایم.

اجلاس وزرای عدلیه کشورهای عضوی سازمان همکاری‌های شانگ‌های این‌بار در شهر «چالپان‌اتا» قرغیزستان، به‌منظور تبادل تجربیات وزرای عدلیه کشورهای عضو، همکاری‌های چند جانبه برای مقابله با تهدیدهای بین‌المللی از جمله تروریزم و نیز ایجاد کمیسیون حقوقی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های، برگزار گردید.

گفتنی است که در این اجلاس، نماینده‌گان کشورهای چین، قزاقستان، روسیه، قرغیزستان، ازبکستان، پاکستان و تاجیکستان از جمله اعضای اصلی این سازمان اند. در این اجلاس، جمهوری اسلامی افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان به عنوان اعضای ناظر سازمان همکاری‌های شانگ‌های حضور داشتند.