نتایج نشست دو روزه مباحثات منطقوی میان کشورهای هم سرحد به منظور مبارزه با قاچاق انسان، دیروز ارائه گردید.

 5-6 سنبله 1397

کنفرانس مشترک نهادهای جامعه مدنی کشورهای افغانستان، ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان و پاکستان به منظور تقویت همکاری میان نهادهای جامعه مدنی در مرزهای افغانستان و کشورهای همسایه جهت مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران، با اشتراک جلالتمآب وزیر عدلیه، جان باس، سفیر آمریکا در کابل، رییس عمومی آی. او. ام و نمایندگان جامعه مدنی کشورهای منطقه، دیروز در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار گردید.

در نشست دو روزه، نمایندگان جامعه مدنی افغانستان و چهار کشور همسایه روی ایجاد یک شبکه منطقوی جامعه مدنی، تهیه نقشه راه و پلان عمل و همکاری‌های بیشتر در امر مبارزه با پدیده شوم قاچاق انسان، بحث و تبادل نظر نمودند. در این نشست پس از بحث‌های همه جانبه توافق گردید تا: شبکه منطقوی متشکل از نهادهای جامعه مدنی ایجاد گردد؛ استراتژی پنج ساله برای این شبکه تهیه شود؛ این شبکه پلان عمل و بودجه مشخص داشته باشد؛ این شبکه پس از تطبیق استراتژی نشست سالانه برگزار نموده و گزارش سالانه را ارائه کند؛ این نهادها تحقیق نمایند که در وضعیت کشورهای منطقه از نظر قاچاق انسان چه تغییری ایجاد شده؛ یک خط تلفنی با نمبر مشخص به منظور مبارزه با قاچاق انسان در کشورهای منطقه ایجاد شود و در زمینه صدور ویزه میان کشورها سهولت به میان آید.

جان باس، سفیر آمریکا در کابل بر همکاری میان دولت‌ها و جامعه مدنی کشورهای منطقه تأکید نموده گفت: اگر همکاری میان دولت‌ها وجود نداشته باشد و کشورها به تنهایی عمل نمایند، در امر مبارزه با قاچاق انسان موفق نخواهند شد. وی گفت که مجرمین قاچاق انسان باید محاکمه شوند و از قربانیان آن حمایت صورت گیرد تا دو باره با جامعه ادغام گردند. سفیر ایالات متحده امریکا گفت که قاچاق انسان نه تنها در افغانستان بلکه یک معضل جهانی است. او ایجاد دیتابیس آنلاین قاچاق انسان را در افغانستان گام مؤثر دانست و از دست آوردهای دولت افغانستان در امر مبارزه با قاچاق انسان ستایش نمود. وی کمک‌های بیشتر کشورش را در امر مبارزه با این پدیده شوم وعده نمود.

دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا، از همکاری‌های ایالات متحده امریکا، USAID و IOM با این وزارت تشکری نموده و قاچاق انسان را دومین منبع تمویل کننده شبکه‌های مافیایی بعد از قاچاق مواد مخدر، معرفی نمود. وی گفت که کمیسیون عالی مبارزه با قاچاق انسان متشکل از 16 نهاد دولتی و غیر دولتی است که از بدو ایجاد تاکنون فعالیت‌های چشمگیری داشته است. وی اضافه کرد: این پدیده در قوانین افغانستان جرم شمرده شده است. وزیر عدلیه گفت که در کنفرانس‌های متعدد منطقوی خواستار توجه بیشتر حکومت‌ها در راستای مبارزه با این پدیده شده است.

وزیر عدلیه از سفیر آمریکا خواست تا این وزارت را در گسترش دیتابیس آنلاین به 34 ولایت افغانستان کمک و همکاری نماید. وی بر همکاری بیشتر میان دولت‌های منطقه تاکید نموده و ابراز امیدواری نمود تا این کنفرانس نتیجه‌ی خوبی به همراه داشته باشد.

در پایان، لورینس هارت، رییس عمومی  IOM(سازمان بین المللی مهاجرت)، از وزیر عدلیه، سفیر آمریکا و نهادهای جامعه مدنی کشورهای منطقه، تشکری نموده، هدف این کنفرانس را ایجاد شبکه منطقوی نهادهای جامعه مدنی، تهیه نقشه راه و پلان عمل مبارزه با قاچاق انسان در سطح منطقه، بیان نمود.