پیام آمریت جندر وزارت عدلیه ج.ا.ا به منظور گرامی‌داشت از روز جهانی محو خشونت علیه زنان(25 نوامبر)

(وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ) سوره روم آیه 21

ترجمه: از نشانه های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسران آفریده تا به ایشان آرامش یابید، ومیان شما دوستی ومهربانی نهاد در این عبرت های است برای مردم که تفکر می‌کنند (سوره روم آیه 21)

در 17 دسمبر سال 1999 مجمع عمومی، سازمان ملل متحد 25 نوامبر را به عنوان روز بین‌المللی محوخشونت علیه زن اعلان نمود. این روز در حقیقت  سالروز قتل بیرحمانهء سه خواهر در امریکای لاتین می‌باشد که به خاطر فعالیت های سیاسی شان علیه دکتاتوری ظلم وخشونت در  25 نوامبر 1960 به شکل وحشیانه کشته شده اند.

 این سه زن سمبول مقاومت در مقابل خشونت و مبارزه برای آزادی و احترام به حقوق بشرشناخته شده و همه ساله از این روز در سراسر جهان گرامیداشت صورت می‌گیرد.

در افغانستان از این روز درحالی گرامیداشت می‌شود، که روزانه مردم خسته‌ی این سرزمین شاهد ده‌ها نوع خشونت درمنزل، محل کار و اجتماع می‌باشند.

پدیده‌ی جنگ ونا امنی، بیسوادی، بیکاری، نبود وضعیت مناسب معیشتی و بهداشتی، روآوردن جوانان به مواد مخدر، فقر و تنگدستی و بلاخره ده‌ها مورد دیگر است که دست به دست هم داده اند و هیزم بیشتر برآتش عرف و سنت‌های ناپسندیده در کشور ریخته و خشونت‌ها را دامن زده اند. با آنکه در جریان سال‌های اخیرفعالیت‌های چشمگیری جهت بهبود وضعیت زنان و جلوگیری و کاهش خشونت‌ها صورت گرفته اما بسنده و کافی نبوده و از زنان بیشتر قربانی می‌گیرد.

زنان درهرکجای که هستند بیشترین مشکلات و مشقات را متحمل می‌شوند لذا باید نقش آنان، چه به عنوان یک خانم خانه و یا شاغل در بیرون از منزل ارزش داده شده و به ایشان همانند مردان با دید یکسان برخورد صورت گیرد.

خشونت و بد رفتاری با زنان در تضاد کامل با مقام و کرامتی است که خداوند (ج) به نوع آدمی بخشیده است.

پس !

این مکلفیت همهء ماست که در تغییر فرهنگ زن ‌ستیزی تلاش نماییم و در هر جا و هر مقامی که هستیم برای محو خشونت علیه زن تلاش نموده و از خانواده‌ی خود آغاز کنیم.

((خشونت علیه زن  نشانهء ضعف شخصیت انساناست، از خشونت و تبعیض علیه زنان و دختران جلوگیری کنید!))