کد جزای افغانستان که جدیداً توشیح و چاپ گردیده است، طی یک مراسم با شکوه، معرفی گردید.

20 عقرب 1396

کد جزای افغانستان در مراسم با شکوهی از سوی جلالتمآب قانونپوه محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، جلالتمآب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه در مرکز رسانه‌های حکومت معرفی گردید. در این مراسم،اعضای محترم کابینه، اعضای محترم شورای عالی ستره محکمه،اعضای محترم شورای ملی، رییس و اعضای محترم کمیسیون نظارت از تطبیق قانون اساسی، اعضای محترم لوی سارنوالی ونمایندگان ادارات ملی و بین المللی، اشتراک نموده بودند.

معاون دوم کشور در مورد تاریخچه کدهای قانونی در جهان و افغانستان صحبت نموده و روی نقش قانون در حکومت‌داری، تأمین عدالت و رفاه همگانی، تأکید نمود. وی همچنان گفت که اولین قانون جزای افغانستان در زمان داوود خان اولین رییس جمهور افغانستان، تدوین و طی فرمان تقنینی نافذ گردیده بود.

آقای دانش کد جزا را یک قانون جامع عنوان نموده گفت: احکام جزایی از سی وسه قانون جمع آوری و بعد از بازنگری ونوآوری‌ها در این کد گنجانیده شده است. وی از وزارت تحصیلات عالی خواست تا این کد را در نصاب تحصیلی دانشکده‌های حقوق گنجانیده و تدریس نمایند. وی همچنان کد جزا را یکی از تعهدات بین المللی افغانستان گفت.

وزیر عدلیه ج.ا.ا نیز پیرامون موضوع صحبت نموده گفت: پروژۀ اصلاح و بازنگری کد جزا به تاریخ 8/3/1389 توسط رییس جمهور وقت منظور و به تاریخ 13/1/1391 رسماً افتتاح گردید و به منظور بازنگری و اصلاح آن، گروه اصلاح قوانین متشکل از متخصصین نهادهای ملی و بین المللی به کار آغاز نمود. گروه اصلاح قوانین پس از چهارونیم سال کار منظم، ممتد و دقیق، متن اولیه را تکمیل و به تاریخ 12/2/1395 رسماً به وزارت عدلیه تسلیم نمود.

وی همچنان گفت که بعد از تدقیق،طرح نهایی این کد به تاریخ 6/7/1395 به مقام عالی ریاست جمهوری و کابینه جمهوری اسلامی افغانستان تقدیم گردید. وی اضافه نمود که جهت غنامندی هر چه بیشتر این کد، از نظریات و پیشنهادات اعضای کابینه و علمای بلند پایه از اهل تسنن و تشیع، اعضای شورای سرتاسری علمای افغانستان، مجمع تنسیق علما، خطبای محترم شهر کابل، دانشمندان و استادان پوهنتون‌های افغانستان استفاده شده است.

وزیر عدلیه گفت که این قانون بعد از تصویب کابینه ج.ا.ا و فرمان تقنینی شماره 256 مورخ 14/12/1395 جلالتمآب رییس جمهور ج.ا.ا در جریده رسمی به نشر رسیده است.

در ادامه محمد اشرف رسولی مشاور ارشد وزارت و مرستیال لوی څارنوالی افغانستان نیز پیرامون موضوع صحبت نموده و در مورد چگونگی تهیه و اهمیت این طرح معلومات دادند.

کد جزای افغانستان، 916 ماده دارد و در دو بخش: جزای عمومی و جزای خصوصی، در آورده شده است.