ملاقات معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه با مشاور ارشد پلان و پالیسی حاکمیت قانون و سرپرست ریاست هماهنگی سفارت ایالات متحده امریکا در افغانستان

قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان روز شنبه مورخ 27/2/1393، آقای برت بران مشاور ارشد پلان و پالیسی حاکمیت قانون و سرپرست ریاست هماهنگی سفارت ایالات متحده امریکا و جان دی کریکسمن اتشه مالی سفارت ایالات متحده امریکا را در دفتر کارش به حضور پذیرفته و با ایشان ملاقات نمود.

درین ملاقات طرفین پیرامون سفری که سرپرست وزارت عدلیه در ترکیب یک هیئت جهت بازدید از نهاد های عدلی و قضایی ایالات متحده امریکا داشتند و همچنان در مورد قانون تطهیر پول بحث و گفتگو نمودند.

ابتدا آقای برت بران از اشتراک معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه درین سفر اظهار سپاس و قدردانی نموده و از ایشان خواست تا نکات مثبت و منفی این سفر را بیان نمایند تا در آینده روی نکات مثبت توجه بیشتر شده و از تکرار نکات منفی جلوگیری صورت گیرد.

سرپرست وزارت عدلیه سفرشان به ایالات متحده را خوب و مثبت ارزیابی نموده فرمودند که درین سفر که ما از بوستون و واشنگتن دی سی دیدن کردیم، یک سفر خوب و مثبت بود و سهولت های خوبی را فراهم نموده بودند و مدت سفر هم بسیار مناسب بود خصوصاً برای کسانی که برای اولین بار به امریکا سفر نموده بودند.

وی همچنان فرمود که در دیدار ما از بوستون اکثراً از پوهنتون ها دیدن نمودیم و این برای ما بسیار خوب و مثبت بود زیرا در ترکیب هیئت دونفر از استادان پوهنځی حقوق پوهنتون کابل اشتراک نموده بودند اما اگر برای سایر اشتراک کنندگان هم این زمینه مساعد میشد که با همتا های خود دیدار مینمودند و مشکلات خود را با آنها شریک می ساختند و راه های حل آنرا پیدا مینمودند،هم برای اشتراک کنندگان مایه دلچسپی میشد و هم به غنامندی سفر می افزود، اما در سفر به واشنگتن دی سی ملاقات ها بسیار خوب تنظیم شده بود که جا دارد از سفارت ایالات متحده امریکا اظهار سپاس و قدردانی نماییم.

سرپرست وزارت عدلیه همچنان فرمود: چیزی که برای من بسیار جالب و خوش آیند بود این بود که در قضا هیئت منصفه قضیه را مکمل بررسی نموده و آنها فیصله را صادر می کنند و قاضی فقط نظارت کننده است. گرچه این یک پروسه طولانی است اما بخاطر اینکه منجر به عدالت منصفانه و خوب میشود و اینکه چقدر شفافیت در تامین عدالت وجود دارد، برای من بسیار جالب و خوش آیند بود.

وی همچنان در مورد قانون تطهیر پول فرمود که ما در قانون تطهیر پول سفارشات جامعه جهانی را تا حد امکان و تاحدی که در تضاد با قوانین نافذه افغانستان قرار نگیرد در نظر گرفته ایم و فعلا کار روی متن پشتو آن جریان دارد که عنقریت به ولسی جرگه فرستاده خواهد شد.

در اخیر معین مسلکی و سرپرست وزارت عدلیه فرمود که اگر جامعه جهانی و IMF در مورد قانون تطهیر پول نظری داشته باشند می توانند با کمیسیون اقتصادی، مالی و اداری ولسی جرگه شریک سازند.