تدویر جلسه کمیته رهبری پروژه عدالت و حقوق بشر

جلسه کمیته رهبری پروژه عدالت و حقوق بشر روز سه شنبه مورخ 13/12/1392 تحت ریاست قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در تالار کنفرانس های این وزارت دایر گردید.
هدف این جلسه را بررسی پلان کاری سال 2014 پروژه عدالت و حقوق بشر و مسایل فرا روی تطبیق آن، نتایج کلیدی سال 2013 و اهداف برای سال 2014 تشکیل میداد.
ابتدا معین مسلکی وزارت عدلیه پیرامون موضوع صحبت نموده فرمود: ارگان های عدلی و قضایی در سطح کشور مسئولیت ارائه خدمات با کیفیت عدلی و قضایی را به عهده دارند. وزارت عدلیه یکی از جمله ادارات عدلی و قضایی است که در قسمت طرح، تسوید و تدقیق قوانین، دفاع از ملکیت ها و منافع دولت، ارائه مساعدت های حقوقی رایگان برای مظنونین و متهمین بی بضاعت، حل منازعات حقوقی در مرحله ابتدایی در سطح ولایات و ولسوالی ها، ارائه آگاهی های حقوقی عامه، ثبت سازمانهای اجتماعی و احزاب سیاسی و نظارت از نحوه عملکرد آنها، تربیه مجدد اطفال تحت حجز و بالاخره کار با ادارات دولتی به منظور اجرای مکلفیت های حقوق بشری آنها مکلفیت داشته و موظف به اجرای آن است.
وی همچنان اضافه نمود که وزارت عدلیه خوشبختانه توانست که به تاسی از استراتیژی انکشاف ملی و برنامه های ملی دارای اولویت و به همکاری دفتر (UNDP) استراتیژی پنج ساله خود را از (1392-1396) تدوین نماید و در راستای تحقق آن تلاش خود را به خرج دهند. طبعاً تطبیق این استراتیژی نیاز به منابع بشری و تخنیکی داشته و به کمک و همکاری دونر ها و سازمان های بین الملی نیاز است تا درین عرصه با ما همکاری نمایند که خوشبختانه تا به حال کمک ها و مساعدت های زیادی درین راستا از طرف نهاد های مختلف ملی و بین المللی با ارگان های عدلی وقضایی صورت گرفته که نقش پروژه عدالت و حقوق بشر اداره انکشافی سازمان ملل متحد برازنده است و همواره وزارت عدلیه را در عرصه های مختلف کمک و همکاری نموده اند. جا دارد از آنها اظهار سپاس و شکران نمائیم و امیدوار هستیم که این کمک ها همچنان ادامه پیدا نماید.
بعداً آقای هدایت راجع به برنامه های اداره انکشافی ملل متحد صحبت نموده فرمودند که اداره انکشافی ملل متحد در بخش های حاکمیت قانون، حکومت داری ملی، حکومت داری محلی، جندر و حمایت از منابع طبیعی فعالیت های خود را با همکاری نهاد های مختلف دولتی ادامه میدهند. وی همچنان از مشکلات که در تطبیق این برنامه ها با آن مواجع اند نیز یاد آوری نمود.
در اخیر پلان کاری سال 2014 پروژه عدالت و حقوق بشر و مشکلات فرا روی تطبیق آن توسط خانم دویل مکرجی به جلسه ارائه گردید که با ارائه نظریات و پیشنهادات توسط اشتراک کنندگان مورد تصویب قرار گرفت.