جلالتمآب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا با برند میسر اشمیت رییس حاکمیت قانون مؤسسۀ جی.آی.زید، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

17 ثور 1396

آقای اشمیت از هم‌کاری‌های این نهاد با وزارت عدلیه یاد نموده می‌گوید: همکاری‌های ما با ریاست‌های عدلیه به اساس ارزیابی‌های ما ادامه دارد و می‌خواهیم تا در کابل با ریاست‌های تقنین و حقوق همکاری نماییم. وی هم‌چنان ابراز علاقمندی نمود تا در تطبیق پلان ملی اصلاحات عدلی و قضایی نیز همکار باشند.

آقای اشمیت می‌گوید که می‌خواهند روی ایجاد طرزالعمل عمومی با حقوق کار کنند، اما تا آنجا که می‌دانیم، پروژه عدالت نیز با این ریاست، همکاری می‌نماید، بنابرین لازم است تا عرصه کاری ما را مشخص نماییم. وی هم‌چنان وعده نمود تا به منظور تأمین روابط و هماهنگی بیشتر با ریاست‌های عدلیه ولایات و آمریت‌های مربوطه، کنفرانس‌های به این مناسبت را تمویل نموده و در برگزاری آن همکاری لازم نماید.

آقای اشمیت هم‌چنان ادامه می‌دهد که با پوهنتون‌ها/دانشگاه ها، کلینیک‌های حقوقی را ایجاد نموده و کمک می‌کنند و اما به منظور استخدام محصلان/دانشجویان این کلینیک به گونۀ کارآموز در وزارت عدلیه، لازم است تا زمینۀ جذب شان فراهم گردد.  

وی هم‌چنان وعده نمود که آماده اند تا برنامۀ ستاژ تقنینی را همکاری نموده و معاش استادانی را که در راستای آموزش بیشتر مسلکی این ستاژران، به گونۀ مقطعی استخدام می‌شوند، بپردازند.

وزیرعدلیه از هم‌کاری‌های جی.آی.زید قدردانی نموده و می‌گوید: مسأله روابط با ولایات خصوصاً اداره‌های حقوق بسیار مهم است و می‌خواهیم تا از امسال در زمینۀ برگزاری کنفرانس‌های هماهنگی با ریاست‌های ولایات و مرکز، همکاری‌ها را آغاز نمایید.

وی هم‌چنان می‌گوید: ضرورت جدی داریم تا در زمینۀ ثبت قضایا به گونۀ آنلاین، ما را همکاری نمایید تا اشخاص توانا را استخدام نماییم.

وزیر عدلیه گفت که به زودی صنف های ستاژ را شروع می‌کنیم و برخی استادان را از پوهنتون کابل به منظور آموزش به گونۀ مقطعی استخدام می‌کنیم. وی از رییس جی.آی.زید خواست تا در راستای تؤظیف ستاژران تقنین و استخدام مشاوران برای ثبت قضایا خصوصاً قضایای حقوقی و تأمین برخی ضروریات اطفال در مراکز اصلاح و تربیت اطفال بلخ؛ مثلا: چاه آب و برخی وسایل مورد نیاز، بورس‌های تحصیلی داخل خدمت در سال 2018، این وزارت را کمک نمایند. 

در پایان آقای اشمیت گفت که پس از مشوره با هم‍‌کاران شان، خواست‌های وزیر عدلیه را در نظر گرفته و هم‌کاری‌های‌شان را ادامه می‌دهند.