تدویر سیمینار علمی پیرامون فوائد الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی(WTO)

ریاست عمومی انستیتوت امور قانونگذاری و تحقیقات علمی حقوقی وزارت عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشنبه مؤرخ 28 دلو 1392 سیمینار آموزشی را پیرامون فوائد الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی(WTO) به همکاری اداره انکشافی ایالات متحده امریکا (USAID) و پروژه تجارت و عواید افغانستان عطار (ATAR) در تالار کنفرانس های وزارت عدلیه راه اندازی نمود.
نخست داکتر عبدالرؤوف هروی مشاور حقوقی وزارت و سرپرست ریاست عمومی انستیتوت امور قانونگذاری و تحقیقات علمی حقوقی در باره اهداف سیمینار به حاضرین معلومات داده و الحاق افغانستان را به این سازمان جهانی یک گام مثبت و ارزنده برای رشد و توسعه اقتصادی و تجارتی افغانستان دانست.  
سپس متخصصین و کارشناسان اداره انکشافی ایالات متحده امریکا (USAID) و پروژه عطار برای شرکت کنندگان در مورد سازمان تجارت جهانی (WTO)، پیرامون روند الحاق افغانستان به این سازمان، فواید و مزایای پیوستن به این سازمان معلومات همه جانبه ارائه نمودند و با مقایسه میان نفع و  ضرر چنین هویدا گردید که الحاق افغانستان تاثیرات مثبتی را با خود در قبال خواهد داشت.  
قرار است افغانستان دراوایل سال 1393 عضویت  دایمی این سازمان را بدست بیاورد. شرایط پیوستن  به این سازمان ایجاب می نماید که دولت افغانستان خود را با معیار های این سازمان که منحیث پیش شرط الحاق تلقی میگردد، عیار سازد. از جمله وضع یک سلسله قوانین جدید در مطابقت با موافقتنامه ها، اصول و مقررات سازمان تجارت جهانی(WTO) و پیشنهاد تعدیل، حذف و ایزاد در بعضی قوانین موجوده ضروری می باشد. که در این راستا یک سلسله کارهای مقدماتی صورت گرفته، از جمله طرح 23 اسناد تقنینی که از مجاری نهاد ها و ادارات مختلف ذیربط چون ستره محکمه جمهوری اسلامی افغانستان، وزارت تجارت و صنایع، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ریاست عمومی گمرکات وزارت مالیه، وزارت صحت عامه و ادارۀ ملی ستندرد افغانستان به وزارت محترم عدلیه غرض تدقیق و طی مراحل بعدی مواصلت ورزیده است.
وزارت عدلیه تلاش می کند که این اسناد را با معیار های عالی قانونگذاری، با در نظر داشت احکام شریعت اسلام، قانون اساسی و پالیسی های سیاسی کشور مورد تدقیق قرار داده و مشاورین پروژه عطار در صورتیکه مسائل مبهم در رابطه وجود داشته باشد، به پرسش های اعضای مسلکی ریاست تقنین پاسخ خواهند داد.
گفتنیست که در این سیمینار بیش از 60 تن از اعضای مسلکی دیپارتمنت های ریاست عمومی انستیتوت امور قانونگذاری و تحقیقات علمی حقوقی اشتراک نموده بودند.  سیمینار با طرح سوالات و جوابات و بحث و بررسی موضوع الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی (WTO) از ابعاد و زوایایی مختلف، به پایان رسید.