جلالتمآب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا با آقای اومیرتای بیتیموف سفیر جمهوری قزاقستان در کابل، دیدار و گفت‌و‌گو نمود.

28 جدی 1395

در این دیدار، دو طرف، روی تبادل آگاهی و تجربه ‌های تسوید و تدقیق قوانین ــ به ویژه قانون مبارزه با فساد اداری، چگونه‌گی وضعیت کودکان متخلف از قانون در مراکر اصلاح، آگاهی دهی از پدیده شوم انتحاری برای اطفالی که به جرایم در برابر امنیت داخلی و خارجی متهم اند و چگونه‌گی مبارزه با مواد مخدر از جایگاه حقوقی، بحث و گفت‌وگو نمودند.

وزیر عدلیه می‌گوید در دیداری که چندی پیش با وزیر عدلیه قزاقستان داشتم، روی گسترش همکاری‌های عدلی و حقوقی و وضعیت اطفال در افغانستان، بحث و گفت‌وگو نمودیم. هر چند وزیر عدلیه جمهوری قزاقستان از ورای رمان بادبادک باز (نوشتۀ خالد حسینی) وضعیت افغانستان و به ویژه وضعیت کودکان را تعریف می‌کرد؛ اما با توجه به کمی وقت در این زمینه، آگاهی‌های کلی از وضعیت افغانستان و به ویژه کودکان، ارایه کردم؛ با آن‌هم ایجاب می‌کند تا شما به عنوان سفیر آن کشور در کابل، چشم دیدها و روایت‌های واقعی جامعه ما را برای دوستان مان بگویید. به باور ما، این یک روایت دور از حقیقت است که در آن رمان بازتاب یافته است.

هم‌چنان وزیر عدلیه اضافه کرد که در کنار اسنادهای تقنینی دیگر، قانون حمایت از حقوق اطفال، از مهم‌ترین و جامع‌ترین مرجع تضمین حقوق طفل است. این قانون را به زودی به منظور تصویب به پارلمان می‌فرستیم. ما در این زمینه، کارهای مؤثری کردیم.

آقای بیتیموف می‌گوید: در زمینۀ تسوید و تدقیق قوانین، تجربه های شما بیشتر است و نیز به منظور آگاهی دهی از پدیده شوم انتحاری برای اطفالی که به جرایم در برابر امنیت داخلی و خارجی متهم اند تلاش‌های شما مؤثرتر است. در دیداری که با وزیر حج و اوقاف داشتم، از ایشان خواستم تا به همکاری علما ما را نیز در این زمینه همکاری کند که به منظور مبارزه با افراط‌گرایی و معرفی دین مقدس اسلام، آگاهی دهی کنیم.

در پایان آقای بیتیموف وعده سپرد که به منظور گسترش همکاری‌های عدلی و حقوقی، همکاری لازمه می‌کنند.