نشست به منظور معرفی پلان عمل کمپاین ملی آگاهی عامه از عواقب ناگوار قاچاق انسان و جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی در وزارت عدلیه دایر گردید.

21 جدی 1395

کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان در نظر دارد، کمپاین ملی را در سرتاسر افغانستان به منظور آگاهی مردم از عواقب ناگوار قاچاق انسان و جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی راه اندازی نماید. این کمیسیون به منظور تنظیم بهتر امور مربوط به کمپاین، پلان عمل را در هماهنگی با نهاد‌های ذیربط دولتی و غیر دولتی تدوین نموده و محفلی را به منظور معرفی این پلان عمل و جلب همکاری‌های تخنیکی و مالی جوانب ذیدخل و تمویل کنندگان، در تالار کنفرانس‌های وزارت عدلیه دایر نمود.

داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا که ریاست کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان را به عهده دارد، پیرامون این پدیده شوم و عوامل آن صحبت نموده گفت که قاچاق انسان از جمله موارد است که در طول تاریخ جوامع بشری را متاثر ساخته و باعث تباهی زندگی آنها به ویژه زنان و اطفال گردیده است. مردم مظلوم ما که از اثر عوامل چون ناامنی، فقر و بی‌سوادی دچار مشکل های گوناگون گردیده اند، بیشتر از همه قربانی این پدیده شوم می‌باشند. معلومات و گزارش ها نشان میدهد که افغانستان در عرصه قاچاق انسان به حیث کشور مبدا، ترانزیت و هدف بوده و مهاجرت‌های غیر قانونی به هدف دسترسی به زندگی مرفع عرصه قاچاق انسان را وسعت داده و باعث شده که تعداد زیادی از مردم رنج‌دیده کشور ما دستخوش دسیسه‌های قاچاق انسان گردند.

وزیر عدلیه گفت که در طول سال‌های اخیر اداره‌ها و نهاد‌های ذیربط، یک سلسله اقدامات را روی دست گرفته که از جمله ایجاد کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان در مرکز و کمیسیون‌های ولایتی در ولایات، اصلاح و تعدیل قانون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان و برخی موارد دیگر می‌توان یاد نمود. وی اضافه نمود که اجرای برنامه‌های اولویت‌بندی شده نیازمند حمایت تخنیکی ومالی کشور‌ها و نهاد‌های تمویل کننده است بناءً توقع میرود که تمویل کنندگان در قسمت تمویل و اجرای برنامه‌های پلان شده همکاری همه جانبه داشته باشند تا در سال آینده به شکل هماهنگ و منسجم مبارزه موثرتری را علیه این پدیده راه اندازی نمایم.

مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز پیرامون موضوع صحبت نموده گفت که یک پلان بسیار منسجم برای بخش آگاهی عامه به منظور ایجاد هماهنگی بین ادارات ذیربط تدوین شده و برای اینکه موثریت برنامه‌های آگاهی عامه بالا برود و کارهای سفارت‌ها و نهاد‌های ملی و بین المللی که درین راستا فعالیت می نمایند، انسجام پیدا نماید ما طرح این کمپاین را آماده نموده و امیدواریم که راه اندازی این کمپاین بتواند این مشکل‌ها را تا حدی مرفوع سازد. 

در این محفل پلان عمل کمپاین ملی آگاهی عامه از عواقب ناگوار قاچاق انسان و جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی، با نهاد‌های ذیربط و تمویل کنندگان شریک ساخته شد و از آنها خواسته شد تا در قسمت تمویل و اجرای آن همکاری همه جانبه داشته باشند.