تدویر سیمینار علمی، تحقیقی و نظر خواهی از علماء و دانشمندان در رابطه به طرح قانون خانواده

14- 15 جدی 1395

وزارت عدلیه ج.ا.ا سیمینار علمی، تحقیقی و نظر خواهی از علماء و دانشمندان را در رابطه به طرح قانون خانواده برگزار نمود.

درین سیمینار داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه، جاسلین میسن معاون پروگرام انکشافی ملل متحد در افغانستان، دوکتور محمد ایاز نیازی استاد پوهنتون کابل، دوکتور شیر علی ظریفی استاد پوهنتون سلام، دوکتور فضل الرحیم بصیرت رئیس پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل، علما، دانشمندان، استادان پوهنتون ها، نماینده های ادارات ذیربط و جامعه مدنی اشتراک نموده بودند.

وزیر عدلیه روی اهمیت طرح قانون خانواده تاکید نموده فرمود: قوانین عادلانه و سازگار با ارزش های والای انسانی، خاصتاً اصول و احکام دین مقدس اسلام در امر رهبری جوامع بشری و تامین عدالت اهمیت حیاتی دارد. برای رسیدن به این هدف ما نیاز داریم تا با در نظر داشت واقعیت های عینی جامعه ما و ارزش های ملت متدین افغانستان اسناد تقنینی معیاری و عادلانه داشته باشیم.

وی گفت که در طول چند سال اخیر در قسمت اصلاح و وضع اسناد تقنینی تلاش های زیادی صورت گرفته است که ما شاهد یک سلسله پیشرفت ها و تغییرات مثبت در این عرصه هستیم. با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، اصلاح و تایید اسناد تقنینی رونق بیشتر گرفته که تدوین قانون جزا و قانون حمایت از اطفال از نمونه های بارز آن است.

وی گفت که وزارت عدلیه با در نظر داشت شرایط کنونی و مقتضیات اجتماعی، مسوده قانون خانواده را که یکی از اسناد مهم و سرنوشت ساز برای جامعه ما است، شامل پلان کار تقنینی ساخته که در سال آینده کار تدقیق آنرا تکمیل و طی مراحل خواهد نمود.  

وزیر عدلیه از اشتراک کنندگان این نشست خواست که با شریک ساختن نظریات و پیشنهادات علمی و حقوقی شان این وزارت را همکاری همه جانبه نمایند تا در نهایت قانونی را در عرصه امور مربوط به خانواده تدوین نمایند که سازگار با احکام دین مبین اسلام و معیار های علمی و حقوقی مروج در جهان باشد.

در ادامه آقای جاسلین میسن، دوکتور محمد ایاز نیازی، دوکتور شیر علی ظریفی، دوکتور فضل الرحیم بصیرت به ترتیب پیرامون بحث های مربوط به قانون خانواده صحبت نموده و نظریات و پیشنهادات شانرا ارائه نمودند.

در این سیمینار دو روزه طرح قانون خانواده به صورت ماده وار مورد بحث قرار گرفته و اشتراک کنندگان نظریات و پیشنهادات شان را در زمینه مطرح نمودند.