جلالتماب دکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه ج.ا.ا با مایکل هارتمن رییس حاکمیت قانون نماینده گی سیاسی سازمان ملل متحد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

17 قوس 1395

در این دیدار، وزیر عدلیه از همکاری‌های یوناما یا نماینده گی سیاسی سازمان ملل متحد ابراز قدردانی نموده و پخش گزارش تازۀ یوناما را در باره مراکز اصلاح و تربیت اطفال، مؤثر دانست.

آقای هارتمن بنابر درخواست وزیر عدلیه، مراکز اصلاح و تربیت اطفال را بر مبنای قوانین هاوانا و معیارهای جهانی بازنگری نموده و گزارش تفصیلی از مراکز اصلاح و تربیت اطفال را، به وزیر عدلیه، سپرد.

آقای هارتمن گفت: از سپتمبر 2015 تا سپتمبر 2016 از مراکز اصلاح و تربیت اطفال 31 ولایت  کشور، چندین بار دیدن نموده و این گزارش را آماده کرده ایم. آقای هارتمن می‌خواهد تا این گزارش را در نشست شورای عالی مراکز اصلاح نیز ارایه نماید.

وی هم‌چنان از چالش‌ها و مشکلات موجود در مراکز اصلاح و تربیت اطفال یاد آوری نموده و به منظور رفع آن‌ها، مشوره ها و پیشنهادهای شان‌را مطرح نمود.

در همین حال، وزیر عدلیه از همکاری‌های یوناما با وزارت عدلیه سپاس گزاری نموده گفت: از کشورهای زیادی دیدن نموده و مشکلات مراکز اصلاح و تربیت اطفال را با آن‌ها در میان گذاشته ایم؛ اما آن‌ها می‌گویند که پارلمان شان به زندان‌ها کمک نمی کند. وزیر عدلیه ابراز امیدواری نمود تا این گزارش آن‌ها را آگاه نموده و آمادۀ سازد تا در ساختن تعمیرهای معیاری برای مراکز اصلاح و تربیت اطفال، با وزارت عدلیه همکاری نمایند.

وزیر عدلیه هم‌چنان گفت که نشست شورای عالی مراکز اصلاح و تربیت اطفال به ریاست جلالتمآب دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، برگزار شد. دکتر صاحب عبدالله، با وزیران وزارت‌هایی که در توافق نامۀ نه جانبۀ مراکز اصلاح و تربیت اطفال شامل استند، به طور جداگانه، دیدار و گفت‌گو نمود تا مشکلات و راه حل‌های مراکز اصلاح را به بررسی بگیرند.

این در حالی است که یوناما، گزارش تازۀ را در پیوند به بهبودی مراکز اصلاح و تربیت اطفال به نشر رسانده و اما مشکلاتی را نیز، انگشت نما ساخته است. وزیر عدلیه وعده سپرده تا به همکاری دولت افغانستان و برخی نهادها، این مراکز را به گونۀ بی پیشینه یی، معیاری می‌سازد.