وزارت عدلیه به همکاری برنامه انکشافی سازمان ملل از روز جهانی حقوق بشر در مرکز معلوماتی افغانستان ،پوهنتون کابل، بزرگداشت نمود.

17/9/1395

دراین نشست سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه، دوگلاس کی رییس برنامه انکشافی سازمان ملل متحد، لعل گل لعل رییس سازمان حقوق بشر افغانستان و برخی از استادان و دانشجویان دانشگاه کابل اشتراک داشتند.

سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه گفت: دولت جمهوری اسلامی افغانستان به‌منظور تحقق ارزش‌های مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر، تلاش نموده است تابا ایجاد ساختار‌های حقوق بشری مانند تشکیل کمیسیون مستقل حقوق بشر،اداره حمایت حقوق بشر،حمایت نهاد های مدنی و هماهنگی اسناد تقنینی با اصول و معیارهای حقوق بشر زمینه عملی رعایت، حمایت و انکشاف حقوق بشر را در کلیه موارد فراهم نماید.

در همین حال، دوگلاس‌کی رییس برنامه انکشافی سازمان ملل در افغانستان بر تساوی حقوق زن و مرد و حمایت از ارزش‌های بشری تأکید کرد. هم‌چنان لعل گل لعل رییس سازمان حقوق بشر افغانستان که نیز در این نشست سخن‌رانی نمود، گفت: تلاش شود تا جامعه جهانی و دولت افغانستان به‌منظور به محکمه کشانیدن جنایت کاران جنگی گام‌های خود را شدت بخشد. وی خواست تا نهادهای عدلی و قضایی در این راستا، سعی بیشتر به خرچ دهند.

در پایان این نشست، یک خانم قربانی هنجارهای اجتماعی از تلاش ها و دستاوردهایش در زنده گی شخصی خویش گفت و خواست تا در این زمینه کار بیشتر صورت بگیرد.

این نشست با اجرای نمایشی از سوی گروه تیاتر دانشگاه کابل و افتتاح نمایشگاهی به این مناسبت، به پایان رسید.